Om att göra det svårt för sig

Mitt långa vinteruppehåll varade inte längre än till idag. En liten felbedömning där, det erkänner jag...

Men om december tänker vara både solig och varm och vi nästan inte har några föreläsningar i skolan- ja då tänker jag minsann åka till torpet!

Jag har satt upp läkt på norrsidan idag, sånt som tar sin lilla tid. Det finns lite olika svårighetsgrader på det här med läkt och paneluppsättning har jag märkt och det kan vara både barnsligt enkelt och rätt besvärligt. För mig blir det tydligt eftersom jag valt att göra på två olika sätt på huset respektive på tillbyggnaden, där den senare fått en mycket enklare lösning.
 
På den svåra delen ska läkten passas mot en snedställd bräda i överkant och mot den lutande dropplisten i underkant. För att få till rätt vinklar tillverkar jag små mallar som jag sedan sågar efter. Alla läktbrädor har dessutom olika längd och måste få exakt rätt mått så när som på nån mm om det ska bli snyggt... Pust!
 
 
 
 
På den lätta delen har jag skippat både dropplisten i underkanten och den liggande brädan i överkant. Där är dessutom väggen både plan och rak vilket innebär att alla läkt blir lika långa. Jag kan såga upp dem på löpande band i rak vinkel och det hela går jättefort!
 
 
 
Det kanske kan vara bra att tänka på för den som funderar på att byta panel...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stina Johansson

Vackert foto och arbete!

2014-12-10 @ 22:36:50
Postat av: Lotten

Tack snälla Stina!

2014-12-11 @ 16:49:45
Postat av: anneli från Småland

Det är lite pill men det blir så himla fint..
Det gör inget att det tar tid. Det är ju slutresultatet som räknas.
Kram / Anneli från Småland

2014-12-15 @ 08:09:14
Postat av: Nicolas

Hej!

Så snyggt jobbat (och underbart torp)! Vi ska göra hela panelen nytt till sommaren och vi tänkte fråga dig om du kan hjälpa oss med dina erfarenhet: 1. Hur långt tid tog det att sätta upp allting till det blev klart från a till å? 2. Och vad använde du för virke/vad tänkte du på vid beställningen?

Tack på förhand.

Mvh, Nicolas & Claudia

2015-02-28 @ 10:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0