Torp-gastroskopi

Pappa var och hälsade på mig på torpet förra veckan och tillsammans studerade vi murstocken lite närmare och gjorde en rolig upptäckt! Jag har aldrig kunnat se upp genom rökkanalen ifrån bakugnen och aldrig riktigt förstått varför. Men när jag nu kröp in och lyste upp i ugnens överdel upptäckte jag en plåt. Vidare upptäckte vi att plåten gick ut igenom en springa i murverket men varit dold av en träbit. När vi brutit bort träbiten kunde vi dra ut plåten som antagligen varit någon form av spjäll och DÅ kunde man plötsligt titta upp igenom hela skorstenen!!
 
 
Jag vet inte vad jag trott fanns därinne, kanske gamla döda ugglor, vad vet jag. Men jag hade nog inte trott att det skulle se så fint ut! Min lilla murstock, den är så söt, jag vill ju ta hand om den! Är det någon av er läsare som eldar i en sådan här gammal murstock med bara en rökgång? Vet ni om det går att få dem godkända av sotaren? Och går det att få något bra drag i dem?

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej. Vi har haft en kamin med bara en rökgång rakt upp i skorsten. Det var bra drag i den och gick utmärkt att elda. Ta dit en sotare så kan han titta på den och komma med lite råd om hur du ska gå till väga. Med vänlig hälsning, Veronica

2013-09-05 @ 21:37:02
Postat av: Lotten

Ja jag ska ta dit en sotare så småningom. Tänkte bara att en sotare kanske dömer ut den helt om jag har otur men att det kan finnas andra människor som har goda erfarenheter av en sådan här murstock. Det speciella med min är ju att det bara är en kanal och att den är väldigt vid, kanske 50cm i diameter eller något i den stilen.

2013-09-05 @ 22:08:55
Postat av: Hans

Låt länsantikvarien titta på den. Han brukar kunna kunna rekomendera vad som bör göras och av vem.
Jag är övertygad att du kan få den tätad med lämpligt matrial som passar just din skorsten och sedan få det hela godkänt.
Vet du vad den är murad med för bruk?

Postat av: MrsUniversum

Är den murad med bränt lertegel eller soltorkat? Ska du bara fortsätta att använda den som förr, inga nya eldstäder eller så, bör du kunna elda i den. Att få drag i den borde inte heller vara svårt. Den är inte så hög och kanalen är rak.

Sen är det frågan om den är tät. "Säckdragning" som det hette förr brukar fungera bra. Då går värmen fortfarande ut och magasineras i murstocken, ett rör blir till viss del som att elda för kråkorna.

I Stora boken om byggnadsvård finns ganska bra text om skorstenar och reglerna kring dem, Byggnadskultur har genom åren haft bra artiklar, kanske finns de utlagda på deras hemsida.
Hör med skorstensfejarmästaren. Dömer han ut kan det finnas lösningar ändå. Undersök, tänk, resonera. Jag tror det kommer att gå bra!

2013-09-06 @ 09:35:32
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Lotten

Tack för eran hjälp!

Att kontakta länsantikvarien är kanske ingen dum idé!

Murstocken är murad av natursten med lerbruk
och det verkar vara lite svårare att hitta information om hur man bäst tar hand om en sådan!

Den är absolut inte tät, man kan se att det saknas bruk här och var, men samtidigt så står den ju där den står.

2013-09-06 @ 15:45:04
Postat av: Veronica

Hej igen.
Är den av Natursten och lerbruk är det ju enkelt att laga och renovera med lerbruk och natursten håller ju i oändligheten nästan så grattis till en bra murstock, den ska du nog få ordning på med lite hjälp. Lycka till!

2013-09-06 @ 21:15:20
Postat av: Hans

Helt säker på att du kan få den i bruk igen.
Lycka till!

PS.Berätta gärna hur det går här.

Postat av: Josephine

Hittade dig ;) Men Lotten vilket fint torp!!! Ser helt sagolikt ut och vad du är duktig! :D Ses imorn :p

2013-09-10 @ 21:10:55
Postat av: Lotten

Ha ha... Bra jobbat! : )
Men akta dig så att jag inte tar med dig till torpet och tvingar dig att mura skorsten med mig ; )

2013-09-10 @ 21:31:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0