Historien om hålen

När pappa var och hälsade på mig på torpet förrförra veckan påbörjade vi projekt göra uttag i timmerväggen för det nya bjälklaget. Det har klurats en del på detta kan jag säga. När vi satte in de nya takbjälkarna i köket hade jag ju mammas sambo Kenneth och en motorsåg till hjälp. Nu behövde vi göra fler hål i timmerväggen men denna gången UTAN motorsåg. Går det ens?
 
Iden som min granne kom med var att vi skulle borra hål igenom väggen (så stora som möjligt) och sedan såga mellan hålen med en sticksåg. Det lät som om det kunde funka tyckte jag.
 
Pappa och jag borrade 22mm stora hål med en drillborr, ett ganska tungt men rätt roligt jobb. Sen var det dags för sågning. Grannen hade ett elaggreggat som han tog med sig så att vi kunde använda en elektrisk såg och det hela gick ganska bra. En stund. Ända tills aggregatet tröttnade och inte ville mer då vi sågat upp hälften av hålen.
 
Eftersom jag tror på handkraftens och min egen förmåga gick jag och köpte mig en väldigt smal handsåg (vet inte vad de kallas) och i helgen när jag hade besök av min minst lika envisa och väldigt hjälpsamma vän Frida var det dags att se om det gick att såga genom väggen med den. Och det gick ju alldeles utmärkt!
 
Det här betraktar jag som en seger för handkraften. Det går faktiskt att med drillborr och handsåg göra stora hål rätt igenom en timmervägg. Bara att visa att det är möjligt är så roligt!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Monica

Tur att ni inte räknade timpeng;)

2013-09-18 @ 00:41:45
Postat av: Hans

Handkraft är bra!! Den fungerar alltid

Postat av: Andrea

Hard core byggnadsvård som alltid! :D

2013-09-18 @ 11:49:00
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Bosse

Smal handsåg = Sticksåg ;-)
Typ:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Sticksag-12-16420/

2013-09-22 @ 23:25:17
URL: http://frittliv.autonomtech.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0