På jakt efter medeltiden i Småland

Vi läser om medeltiden på utbildningen nu och jag ska ärligt säga att jag inte är särskilt nöjd med upplägget, vi har nämligen inte sett en enda byggnad under hela kursen! Så därför har jag nu tagit min utbildning i egna händer för att se till att få lite verklighet och sammanhang bakom alla pp-presentationer! Denna helgen har jag varit på kyrksafari runt Växjö i Småland och tittat på riktigt gamla, riktigt fina tidigmedeltida kyrkor.
 
Jag trodde nog aldrig att det här skulle hända, att jag skulle börja tycka om kyrkor! Men vägen in i kyrkornas värld för min del var visst tidigmedeltida korkyrkor. Mitt inne i de djupa småländska skogarna gömmer de sig. Dessa skatter från sagornas tid. Det är nästan svårt att begripa.
 
Flera av dem är helt otroligt fina och jag hade kunnat göra ett inlägg om var och en av dem men för att begränsa mig lite gör jag helt enkelt ett litet medeltidsinspirerat kollage med bilder ifrån mina fyra favoritkyrkor (än så länge): Drevs gamla kyrka, Dädesjö gamla kyrka, Granhults gamla kyrka och Vederslövs gamla kyrka.
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 

Kommentarer
Postat av: MrsUniversum

Det kyrkliga kulturarvet är stort med både trä- och stenkyrkor. Kul att du hittat till några av dem, några riktigt värdefulla! Det är härligt att resa runt i landet, även norra Sverige har många medeltidskyrkor!

2013-11-26 @ 14:17:49
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Clara

Åh vilka underbara bilder & kyrkor!!
Kyrkor är väldigt vackra att studera & har ofta spännande hisotria!!

Kram på DiG!

2013-11-27 @ 07:26:10
URL: http://lilladromtorpet.blogspot.com
Postat av: Veronica

Vistt är dom fantastiska! Har besökt alla utom Vederlövs. Att så i en byggnad som funnits i så många hundra år och fundera över allt som hän där är helt magiskt.

2013-11-28 @ 12:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0