Ända bort i Norrland

Jag har påbörjat en liten privat undersökning av olika byggnadsvårdsutbildningar runtom i Sverige. Undersökningen innefattar studiebesök på skolan plus samtal med studenter, lärare och utbildningsansvarig. Och var känns mer logiskt att börja än på skolan som ligger allra längst bort? Igår besökte jag faktiskt Träakademien i Kramfors! Ända bort i Norrland.

Jag fick ett riktigt bra intryck av skolan. Nej, vacker var den inte men väldigt personlig och mysig på så sätt. Och så verkar de göra roliga saker mest hela tiden! Teoretiska studier varvas med praktiska och det man läser om kan på så sätt kopplas direkt till verkligheten. De teoretiska studierna verkar till stor del bygga på samtal där man tillsammans med lärare vänder och vrider på detaljer i hus och analyserar och diskuterar kring dem.

De praktiska tillämpningarna sker antingen i snickeriet eller på en tvåvånings parstuga byggd i början av 1800-talet som ligger på promenadavstånd ifrån skolan. Det var tydligen hussamlaren Lars Sjöberg som hittade huset i Gästrikland i väldigt förfallet skick och såg till att det plockades ned. Nu sätts det upp och restaureras av studenterna på Träakademien i en hembygdspark i Kramfors. Jag fick komma in och titta i huset och det var fantastiskt vackert och jag tyckte att det var ett perfekt objekt att träna byggnadshantverk på. Handhyvlade tak, golv och paneler som behöver lagas och kompletteras. Fönster fixas. Timmerstomme lagas. Handtryckta tapeter nytryckas. Lerklining sättas om. Osv osv...

Att bara vara inne i huset var inspirerande, framförallt pga de väggytor i orginalutförande som bitvis
kunnat bevaras. Jag hann ta några bilder med min mobilkamera:
 
Handtryckt tapet ifrån tidigt 1800-tal:
 
Samma mönster nytryckt av studenter på Träakademien:
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Ambitiöst av dig att undersöka långt bort i Norrland! Verkar mycket bra - men kanske lite långt till Kattunga?

2013-03-06 @ 21:35:46
Postat av: Viola_T

Har hört positiva omdömen om utbildningen i Kramfors. Norrland behöver sådana byggnadsvårdare som du, åtminstone för en tid.
(För oss norrlänningar är/har det varit självklart att flytta söderut för jobb och utbildning men det är inte lika ofta man hör om motsatta flytten.)
Norra Sverige har mycket att ge, särskilt om man omger sig med folk med samma intressen. Välkommen!!!

2013-03-06 @ 23:08:17
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Eija

Säger detsamma som Viola: Välkommen! Vi behöver fler eldsjälar häroppe. Själv bor jag i "grannbyn" från Kramfors sett: Sollefteå. Är hitflyttad och tänker också bli kvar, bygden har så mycket plussidor...
Har bara hört positivt om Träakademin jag också!

2013-03-06 @ 23:16:53
URL: http://norrfrid.blogspot.se
Postat av: Lotten

Vad gulliga ni är! Och vad roligt att ni hört bra saker om Träakademien. Eija- jag visste inte att du bor i Sollefteå men jag såg ett hus bär jag var där som fick mig att tänka på ditt. Det kanske det var också? : )

2013-03-07 @ 08:53:27
Postat av: Eija

Kanske att du åkte vägen från Sollefteå mot Prästmon, då är det mycket möjligt att du sett vår nya gård Klovsta...och gårdsbutiken Norrfrid ligger bara en bit från Sollefteå, mot Kramfors! Kom in på fika nästa gång vet´ja!

2013-03-07 @ 10:12:41
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Elin

Kul att du varit där, jag har gått på skolan och tryckt den där tapeten med min klass, det var verkligen roligt (och jobbigt!) :-) Mycket är kul och intressant där, men finns också brister, som t ex lärarbrist.. Lars Sjöbergs föreläsningar är plusset!

2013-03-07 @ 10:38:52
Postat av: Lotten

Eija- jag kommer väldigt gärna och hälsar på dig om det blir några fler turer till Ådalen!

Elin- spännande att få höra hur en annan student upplever utbildningen. Hur länge gick du där? Jobbar du med byggnadsvård nu? Trist med lärarbrist, vad berodde det på? Och hade utbildningen mer för brister?

2013-03-07 @ 11:42:24
Postat av: Tuva

Vad kul att du kom och tog dig en titt på utbildningen, första året är perfekt för de som vill lära känna ett gammalt hus från bjälklag till tapeter. Andra året som jag själv går är lite mer i detaljerna, denna vecka började vi med bildhuggeri. Utbildningen är som bäst när det är gästlärare dock tycker jag att utbildningen brister i kompetens och engagemang.

2013-03-07 @ 11:46:00
Postat av: Cecilia

Lyllo där som kan ägna all din tid åt ytterligare förkovran. Du verkar väldigt kunnig redan. Jag har haft samma förfärliga ångestsvettiga tankar som du - tänk om alla gamla fina hus börjar ta slut??
Fast jag tror inte det.

Danuta hälsar o ber om ursäkt för att hon städade bort din fina blogg. Nu är ordningen återställd!

2013-03-08 @ 14:33:55
URL: http://bodanorregard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0