Gunnebo i text

Idag åkte jag och gänget på mitt jobb på utflykt till Gunnebo slott i Mölndal. Även om vi bara var där i ett par timmar och egentligen mest satt på cafét och åt galet goda bakverk var det ett mycket givande och inspirerande besök.

Jag har ju varit där många gånger förut, även om det var några år sen sist, men idag tittade jag på Gunneboområdet med delvis nya ögon och blev väldigt imponerad! För det första blev jag alldeles yr i huvudet av att se handhyvlade paneler och smidda spik vart jag än tittade. När jag sen insåg att byggnaderna inte var uppförda på 1700-talet utan på 1990-talet blev det inte mindre intressant. Det är fantastiskt fint återskapat! Slottet är ju naturligtvis gammalt men arbetarbostäder och drivhus m.m. är alltså nybyggda, delvis efter gamla ritningar. Och nu är det snart dags att rekonstruera en helt ny byggnad- orangeriet!

Hallå Göteborg, kan du inte bli lite mer som Mölndal?!

Vi träffade på en bekant som visade sig ha blivit möbelsnickare på Gunnebo och det var roligt att få prata lite med honom. När jag sedan som bäst stod och dreglade över stänkmålningarna inne på cafeets väggar kom han gående med antikvarien på Gunnebo och jag fick prata några ord även med honom. Han var tidigare programansvarig för byggnadsvårdsutbildningen på Träakademien i Kramfors och och vi hann prata lite om de olika byggnadsvårdsutbildningarna i landet och deras för- och nackdelar. Väldigt intressant!

Jag måste åka tillbaka till Gunnebo snart igen och fotografera och hämta inspiration. Ni kommer säkert få höra mer om det stället här!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0