Det räcker med färgen på blommorna!

Det blev ett väldigt kort litet studiebesök till Äskhults by i helgen
för jag ville spana in panelerna på husen

Allra mest intresserad var jag av det här huset byggt 1850,
alltså samtida med mitt, som aldrig varit målat:







Jag tänkte att om man renoverat / restaurerat panelen autentiskt så kan jag ta efter dem sedan
Välja samma bredd på bräderna, samma sågning, samma behandling...

Men i Äskhult har man inte varit så noga
bara det här huset hade gammal fin panel:







Och vi fick veta att man tills nyligen använt järnvitriol för att få panelerna att gråna snabbare

Så det här hjälpte mig inte så mycket...
Fast jag fick ändå lite inspiration och ännu lite mer bekräftelse på hur fint det är med gråa paneler!

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Naturligt grånat är väldigt vackert i rätt sammanhang.



Morfars hus var grått till 1930-talet då det rödfärgades. Byter jag panel på huset och låter den gråna är lagården röd. Det blir fel - jag funderar mera...

2011-07-28 @ 16:22:46
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Maria

hej på dig! Har du funderat på höns eller något annat djur när allt är klart? (du tar väldigt fina bilder.)

2011-08-03 @ 17:11:03
Postat av: Lotten

Tack Maria! Ja, jag vill så gärna ha några höns och en ko någon gång i livet. Men torpet är ju tänkt att vara ett sommarställe bara, så där kan jag tyvärr inte ha några djur.

2011-08-08 @ 14:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0