Arborist javisst!

Jag är fascinerad av det här med att skapa med naturen. Allt för tuktade trädgårdar tycker jag inte om men vill inte heller ha det allt för snårigt, igenvuxet och mörkt. Det finaste är när det blir ett samspel mellan människa och natur.

Genom att flytta in träd på tomten som förekommer naturligt i omgivningen och genom att flytta vissa andra därifrån håller jag nu på att forma den. Redan första hösten på torpet tog vi ner en stor gran som skymde sjöutsikten och stal ljus i huset samt en stor björk som helt enkelt inte var frisk.

Sen önskade jag mig två lönnar mellan huset och sjön av min farbror. De tog sig fint båda två och när de växt sig stora kommer de att stå där och spraka vackert om höstarna.

För någon månad sen grävde jag upp en liten gran på den övre delen av tomten och ersatte den med en bokplanta som levde en tynande tillvaro i den mörka skogen en bit därifrån. Jag hoppas att även boken kommer ta sig och att den ska växa sig hög och silverskimrande.

Och så har jag ju satt bigarråträdet och äppleträden. Två av dem ska vara ganska starkväxande.

Just nu påverkar de nyplanterade träden inte trädgården så mycket men om jag tänker lite mer långsiktigt, kanske 10 år fram i tiden så kommer alla de små val jag gör nu att spela stor roll genom de olika färger, ljus och de rum de skapar. Tänk att jag håller på och formar en bit natur och tänk att man kan plantera sina egna träd!

Jag älskar träd! Tänk att vara arborist...





Kommentarer
Postat av: Sara

Jag håller med!

2011-12-10 @ 10:59:14
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0