August och Lotten

Och jag har fått fler torp-bilder av den snälla torp-familjen före mig.
Här ser ni honom i egen hög person, August Rodin, Flodingsås torpare.



Jag vet tyvärr inte när bilden är tagen men August är ju född på 1860-talet iallafall.
Man kan se att torpet är omålat på söderfasaden men ser ut att ha färg på entrésidan mot öster.
Det är också intressant att se att skorstenen har ett platt överstycke som inte längre finns kvar. Vad är det, någon som vet?

En annan sak slog mig också. Om August föddes på 60-talet så kanske han blev soldat på 80-talet och fylttade till torpet då. Det skulle kunna förklara varför så mycket i torpet har spår ifrån sent 1800-tal. De kanske flyttade dit då och gjorde lite "renoveringar"? Kakelugnen, tapeter, gamla tidningar och möbler bland annat verkar vara från sent 1800-tal och inte från mitten av 1800-talet som man kunde förvänta sig eftersom det var då huset byggdes. Kanske även den tillbyggda farstun mot norr är August verk. Förresten... fanns den när den här bilden togs? Det är lite svårt att avgöra, jag får ställa mig på samma plats som fotografen och se om den borde ha synts på bilden. Spännande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0