Man får inte riva det här

Jag har visat det tidigare men här kommer det igen- ett 1700-tals hus till salu.
Är det SÄKERT att ingen av er ska köpa det? Jag har varit där två gånger nu och tycker så mycket om det. Samtidigt pratar mäklaren och andra (som vanligt) om möjligheten att riva och bygga nytt snarare än att bevara. Det säljs som fritidshus men har enligt mig potential att bli permanentboende. Det ligger 6 mil norr om Göteborg, strax utanför Lilla Edet i ett naturreservat. Priset är 375 000 men de t går nog att få för drygt 300, intresset har inte varit så stort. Jag har övervägt att köpa det själv men jag har ju ett hus redan som kräver rätt mycket.

Man får inte riva det här:


























Kommentarer
Postat av: marcus

hej Lotten!

Kul att du har varit och tittat på torpet igen. Maria och jag håller på och pratar med banken i Lilla edet om att eventuellt köpa det (tillsammans med min mamma!). Det handlar lite om hur mycket "reoveringskredit" banken tycker att hela fastigheten kan vara värd. Det lustiga är att det är lättare att låna massor mer om man säger att man tänker riva det och bygga nytt. Konstigt. Fina bilder! Känner knappt igen det.

2010-06-10 @ 20:44:00
Postat av: marit

Vilket underbart vackert hus! Hoppas verkligen att någon kan ta hand om det. Vi har redan två gamla hus att pyssla om men ändå går det inte att låta bli att tråna efter fler ;)

2010-06-11 @ 10:50:27
URL: http://gersgaarden.blogspot.com
Postat av: färgtrappan/m-l

Å ja, vad fint...Tänk om man hade massor av tid över...vad mycket man skulle vilja göra då. Hoppas, hoppas att någon tar hand om det.

2010-06-12 @ 20:10:25
URL: http://fargtrappan.blogspot.com
Postat av: Suzanna

Hej!

Tänkte bara säga att "någon" precis har köpt huset och kommer att rädda det från förfall utan att förstöra det med moderna lösningar, nämligen jag och min pojkvän. Satt och googlade på naturstensmurstockar och råkade hitta denna blogg med bilder på vårt hus... Kan iallafall lova att vi kommer att göra vårt bästa för att återställa det till dess forna glans!

2012-01-10 @ 17:23:00
Postat av: Anonym

Wow, vad roligt! Kan ni inte starta en blogg så att jag kan få följa utvecklingen? ; )

2012-01-10 @ 17:52:52
Postat av: Suzanna

Hade varit kul men vi är nog inte riktigt bloggarmänniskor någon av oss tyvärr, men har du vägarna förbi någon gång i framtiden får du gärna komma och titta hur det går! Och självklart kan jag skicka bilder. För övrigt borde någon köpa det gula ödehuset som också ligger här i Törresröd som jag såg att du också hade fotat. Jag tror att det fortfarande går att rädda. Torr och bra grund verkar det som.

Lycka till med ditt torp, många fina bilder och intressanta texter i bloggen!

2012-01-11 @ 08:52:04
Postat av: Lotten

Tack, jag kommer hemskt gärna förbi och tittar! Ska ni ha det som permanent bostad?



Det är lite märkligt för jag läste en artikel från ttela i höstas där det stod om en kille som plockade ned och tog tillvara ett 1700-tals hus i Törresröd. Jag kände mig ganska säker på att det var detta, det blev ju sålt i samma veva tom, men det var det alltså inte... Det finns/fanns alltså många gamla hus i den lilla byn...

Det gula saknar ju hela baksidan, jag tyckte nog att det var väl mycket jobb med det. Men jag har faktiskt pratat med ägaren till det.



Lycka till i Törresröd!

2012-01-11 @ 09:34:22
Postat av: Suzanna

Vi ska ha det som permanentboende, så vi har mycket arbete framför oss, och en hel del kompromisser med det nya och det gamla. Men tanken är såklart att bevara så mycket som det är möjligt. Är just nu på gång att få in el och att ta tag i tak och murstock.



Huset som monterades ner låg på vår grannes tomt. Känns bra dock att åtminstone ett 1700-tals hus i Törresröd får stå kvar på sin ursprungliga plats!

2012-01-13 @ 12:01:35
Postat av: Suzanna

Vill förresten flagga för att det finns ett till ödehus i närheten av Törresröd. Ett väldigt gulligt torp som verkar vara från ungefär samma tid som vårt hus. Väldigt många detaljer, fönster mm är exakt likadana, som att de vore gjorda av samma snickare. Torr grund och helt tak. Perfekt som sommarstuga. Vet inte vem som äger det, men det vore roligt om någon tog sig an det!

2012-05-31 @ 15:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0