Om timring

Om huslyftet var komplicerat så var nästa steg om möjligt ännu krångligare. Jag kan knappt tro det själv men jag har timrat i sommar!!!

Det roliga med timring är att man måste klura och tänka, det är hela tiden tusen saker man måste tänka på. Det är som att lägga ett stort och tredimensionellt pussel.
Och det jobbiga med att timra är att man måste klura och tänka. Allt tar en evig tid...
Jag kan det i teorin, jag gick ju en kurs och har läst flera böcker. Men fram tills för några månader sedan hade jag nog aldrig hållit i en yxa. Teori och praktik är olika saker om ni inte visste det

I normala fall timrar man alltid nerifrån och upp och man anpassar alltid den övre stocken till den undre. När man ska klämma in stockar under en redan existerande blir det en annan sak. Och timmerstockar är inte raka och inte jämna, de är formade som trädet. Och tunga som f-n! Men så här gjorde vi iallafall:

Vi lyfte upp huset så att vi kunde ta ut de dåliga stockarna:



Sen började vi nerifrån och anpassade den första stocken (syllen) så att den "sjönk ner" en aning mot grunden. Det är kanske inte helt rätt att göra så men då skapades ett ganska lagom och hyfsat jämnbrett utrymme för nästa stock:



Under syllen la vi papp för att hindra fukten ifrån grunden att gå upp i trät:



Sen skulle nästa stock anpassas efter den första:



Det görs genom att man ritar ett så kallat drag på den övre stocken och hugger ur en ränna i den. Draget ska vara perfekt anpassat efter den undre stocken så att det inte skapas springor där det kan blåsa in. Samtidigt ska draget vara något djupare än den undre stocken är rund så att det bildas ett litet hålrum mellan stockarna. I detta hålrum lägger man sedan isolering.

Här håller vi på att hugga ur den övre stocken:



Detta var vårat första drag och det blev långt ifrån perfekt men trots det var vi otroligt stolta över vad vi hade åstadkommit. Det blev TILLRÄCKLIGT tätt mellan stockarna, ett mirakel nästan!

Sen var det då dags att passa in de två stockarna under den tredje. Här visade det sig att stockarna var för höga och vi blev därför tvugna att såga hela vägen längs med den översta stocken för att ta bort några centimeter. Då var vi otroligt tacksamma över motorsågen som Max precis fått i present av sina föräldrar! Sen skulle en forn av "omvänt drag" göras för att det skulle bli tätt upp mot det tredje stockvarvet.

Här kan man se att de ligger på plats till sist:



Efter detta var det dags att ge sig på ena långsidan. Där skulle bara syllen bytas så vi slapp den krångliga biten med att hugga drag men istället var vi tvungna att skarva två stockar pga väggens längd. Då gjorde vi helt enligt traditionen en blixtskarv som vi blev mycket nöjda med. Här står jag och hugger till "blixten":



Ja, längre än så här har vi inte kommit än. En och en halv vägg är klara, vi trodde vi skulle hinna med alla fyra denna semestern. Men när jag tänker på det vi gjort så kan jag ändå känna mig nöjd. Det här är ju inget som någon av oss har varit i närheten av att göra tidigare!

Året var 2010...


Kommentarer
Postat av: Viola_T

Väldigt vågat. Härligt att ni lyckades. Heja! Timmerhus är bra konstruktioner som tål att lyftas.

2010-08-20 @ 10:44:32
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Anna

Coolt att ni orkade ge er in i dylikt projekt! Själv bor jag tillsammans med en timmerman så jag vet hur duktig man måste vara för att timring ska vara enkelt. Det där med fuktspärr mellan grund och syll finns det ju delade meningar om. Min teori är att moderna byggnormer blivit ihopblandade med gamla. En grund av natursten varken suger eller leder fukt, alltså behöver man inte en fuktspärr mot en sådan. En gjuten grund eller en grund av lecablock behöver ju dock papp eller dylikt som fuktspärr. Man ska inte tro på allt man läser, är min teori :)

2010-08-20 @ 16:45:26
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Lotten

Tack för peppningen Viola!



Anna, det var intressant det där men att man kanske inte behöver fuktspärr. Jag ska forska lite mer i detta. Jag vill ändå minnas att jag har läst nånstans att man använde näver som fuktspärr mellan timmer och grund förr så det har ju en viss historisk förankring ändå...

2010-08-21 @ 16:10:26
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Anna

Nej,jag är ju inte helt hundra på att min teori stämmer. Men det enda stället jag sett näver mellan stengrund och timmer är faktiskt på Skansen, och där har man haft mycket konstigt för sig vid husrenoveringarna.

Vilken fin uppsättning med verktyg ni fick tag på! Saknas bara en riktig timmerbila?

2010-08-21 @ 20:26:55
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Sara

Spännande projekt! Kul att läsa din blogg. Vi rör oss i samma trakter. Jag har just fyndat en matta på Hajoms antik.

2010-08-23 @ 19:49:48
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Hilda

Så duktig du är :)

Får riktig inspiration till att lyfta upp mitt åbäke och få det där syllbytet gjort nån gång ^^

Tack för inspirationen och lycka till!

Mvh Hilda

2010-12-05 @ 22:02:35
URL: http://mitt-hus.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0