Just nu

På torpet pågår projekt Innertak i köket för fullt just nu.
Jag har kört hem alla de specialbeställda takbrädorna ifrån hyvleriet och målat dem två gånger.
Det svåra med det var att skapa plats för alla 24 brädor att ligga och torka inne i köket. Jag fick stapla dem i flera våningar i min sinnrika torkanläggning.
 
 
Och så idag började jag sätta upp dem i taket. Det är ju som bekant ganska jobbigt att spika uppåt och hålla en bräda på plats samtidigt så jag orkade inte allihop men jag orkade tillräckligt många för att se att det kommer se någorlunda anständigt ut.
 
 
 
Det känns helt overkligt om jag ska vara ärlig!
 
Men vad ni gör lämna inte eran matta linoljefärg i ert ouppvärmda hus över vintern. Det gjorde jag. Och den var nästan helt omöjlig att blanda upp igen. Men bara nästan.

Kommentarer
Postat av: Frida

När vi spikade upp innertaket i vårt kök hemma så visade pappa hur man använder stödben för att hålla takbrädan på plats medan man spikar. En liten konstruktion som såg ut som ett mycket långsmalt T som man kilade in mellan golv och takbräda. Men det blir jobbigt ändå såklart...

Helt klart omvälvande förändring! Vackert!

2014-05-26 @ 09:05:41
Postat av: Anonym

Tack Frida, det är bra med tips! Det kommer nog behövas nån sån där konstruktion (eller hjälp av en vän) när det är dags att sätta upp innertaket i stora rummet, de brädorna är mycket längre och kraftigare. Nu gick det ändå ganska bra, bara jag som är lite otränad : )

2014-05-26 @ 11:14:53
Postat av: Andrea

Vi målade vårt innertak för några veckor sen med äggoljetempera, blev väldigt bra! Fin matthet och lättare att stryka på än linoljefärg, vilket är skönt i just tak.

Det blir verkligen stor skillnad i ett rum när tak och golv kommer på plats! Fint!

Glad försommar!
Andrea

2014-05-26 @ 11:25:38
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Anci

Hejsan!
Vill bara säga hej, då jag precis upptäckt din blogg och faktiskt sträckläst alla inlägg från början!
Vilken härlig resa du gjort, Lotten! :)
Och vad inspirerad jag blir!

Håller själv på att fundera om jag ska slå till... slå till på ett gammalt torp med bagarstuga.
Ensamstående 40+, med begränsad ekonomi och utflugna söner på annan ort...
Hm... när jag frågar mig om jag vågar så dyker en följdfråga upp, som ett svar: vad är det värsta som kan hända om jag köper torpet och inte fixar det?
Så... i morgon blir det ett besök på banken! :D

2014-05-29 @ 10:31:15
Postat av: Lotten

Heja Anci! : ) Så länge du inte skuldsätter dig väldigt mycket så kan det nog inte gå så fel nej. Jag är så glad att jag vågade köpa mitt torp, det har medfört så mycket positivt i mitt liv! Så heja dig och lycka till! (Och berätta görna hur det går... ; ) )

2014-05-29 @ 10:38:21
Postat av: Anci

Lotten: det handlar inte om några stora summor, tvärt om. :)

Har du någon mailadress så kan jag skicka en länk? Och bilder jag tagit när jag varit där... :)

2014-05-29 @ 11:09:18
Postat av: Lotten

Ja men då så : )
Maila mig gärna! Min adress är [email protected]

2014-05-29 @ 11:12:07
Postat av: anti j

Kan bli kul och intressant att följa även dig så skriv och ta mycket kort. Finns en bra hemsida. Hemsida24

2014-06-02 @ 07:19:04
Postat av: Anna

Hej!

Vi vill tipsa om att du nu kan nominera din härliga blogg till Årets Byggblogg 2014! Det är en utmärkelse instiftad för hemmasnickare som bloggar om sina renoveringsprojekt. Bakom utmärkelsen står byggvaruhuset BAUHAUS som för andra året i rad arrangerar tävlingen, där vinnaren belönas med ett renoveringsbidrag på 25 000 kronor. Nominera din blogg, läs mer om tävlingen och inspireras av andra byggbloggar här: www.bauhaus.se/byggblogg.
Anna
Priest PR

2014-06-11 @ 10:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0