Sätta fart

 
Idag har jag varit på torpet och gjort vår. Lite som i Idas sommarvisa, du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart. Försökt sätta lite fart så att den här evighetslånga vintern
tar slut nån gång.

Det är ju också så att min resa till Ångermanland fick mig att inse att det kanske inte är så kallt här hemma trots allt. Här är ju faktiskt vår i jämförelse...

Jag har klippt ett par grenar på mina äppleträd, inte för att det behövdes så mycket utan mer för att jag vill få göra något nu. Och för att det där med att beskära fruktträd är något som intresserar mig mycket. Jag gillar tanken på att forma något levande, att skapa i samarbete med naturen.

Och 25 kg kalk har jag hällt ut över mina planteringar. Rosor och pioner har fått extra stora portioner. Inte vet jag om det ska göras nu, det kändes lite konstigt. Men jag tänker mig att marken torpet ligger på säkert är försurad och skulle behöva kalkas rikligt. Skada kan det väl knappast göra iallafall, så länge man inte häller det över en rhododendron.
 
Och så har jag röjt ut i köket och sågat bort en dålig bit timmer i fönsteröppningen som fortfarande saknar fönster. Jag känner mig alltid lika brutal när jag sätter sågen rätt i väggen men det är en rätt härlig känsla. I hålet ska en ny timmerbit fogas i och sen ska min nyrenoverade karm sättas dit! Jag borrade med min navare och tänkte att den nya biten skulle få fästas med en dymling. Sen sågade jag ner en liten gran (storlek stor julgran) och täljde till några dymlingar av den. Jag vet inte om det är så bra att använda en sådan liten gran till detta, de kanske borde vara av äldre, mer mogen gran? Någon som vet?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Andrea

Nynnade också på Idas sommarvisa i helgen när jag bar in snö för att smälta till diskvatten! :)

2013-03-21 @ 16:55:12
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0