Holk

Så här är det:
Det finns knott och mygg på torpet. Massor. Början av sommaren är hemsk. Finaste försommarkvällarna går förlorade på grund av det här.

En början till åtgärd är att alliera sig med fåglarna har jag tänkt. Den mest naturliga bekämpningsmetoden får man ju ta till först. Alltså tänkte jag fjäska för dem, flugsnapparna framförallt, och bygga holkar.

Jag var på Hornbach förra veckan för att köpa virke, borr och skruv till att bygga med. Men nej se det var inte så lätt som man skulle kunna tro! Det gick för det första inte att få tag på en vanlig enkel bräda som var grovsågad på bägge sidor. Och skruvar ska vi inte prata om! De hade en låång vägg full med skruv i olika utförande men hur jag än letade kunde jag inte hitta en vanlig simpel träskruv som skruvas i med en vanlig enkel skruvmejsel. Efter säkert en timmes letande gav jag faktiskt upp.

Men hemma på mitt torp har jag numera ett litet lager av det mesta och när jag åkte dit i veckan tog jag med mig en del tillbaka till stan. Det här gillar jag mycket med att vara torpare och husrenoverare
att ha saker liggande: virke, verktyg, arbetsmaterial och sånt. Vilken frihet att bara kunna snickra ihop någonting man behöver utan att krångla med en massa inköp först!

Och så idag har jag snickrat till dem. Fyra stycken blev det till sist. Lite pilligt var det allt att mäta rätt och spika rakt. Det slog mig medan jag höll på att jag kanske borde ha börjat med att snickra fågelholkar och SEN gå vidare till att snickra hus, som normala människor gör. Men det är ju lite sent att tänka på det nu...

Först gjorde jag den här som jag målade med Falu ljus och var mycket nöjd med:
 


Och sen de här som jag snickrade av virke som inte var riktigt kantat på ena sidan. De fick en så fin, lite organisk, form och härligt melerade färger och jag bedömde att de nog var finast utan rödfärg. De här var jag ÄNNU mer nöjd med!
 


32mm stora är hålen, jag har läst någonstans att det är vad flugsnapparen vill ha. Så nu hoppas jag att jag hinner få upp dem i tid för häckningen och att fåglarna vill samarbeta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0