En bra bräda

Idag fortsatte jag arbetet med den gamla fönsterkarmen och tänkte byta ut en del på det dåliga sidostycket. Jag sågade bort den skadade delen i den gamla karmbiten och njöt av den goda doften av kåda från det friska träet. Jag stötte också på stora rödaktiga kvistar. Men vänta nu! Kåd-doft och röda kvistar var det väl inte när jag sågade sist...Eller?  
Efter att ha mailat den här bilden till min farbror trä-experten fick jag mycket riktigt bekräftat att det var en bit furu och inte gran jag sågade i.
 
 
Jag som hade tänkt skarva i en bit gran fick hejda mig, mitt sunda förnuft säger mig att det är ovist så där tog arbetet slut för idag.
 
Ja livet som nybörjar-snickare är ett äventyr! Det är ju så himla mycket man ska tänka på. Trä som trä tänkte jag nog tidigare men nu börjar jag förstå att så är det ju inte riktigt. Att lära mig skilja olika träslag och olika virkeskvaliteter åt är nu ett av mina nya intressen.
 
Här är till exempel två brädor som min farbror visade mig som exempel på en bra respektive en dålig panelbräda.
 
 
Nå? Kan ni svara på vilken som är bra och vilken som inte är det??
 
Det handlar ju dels om att senvuxet trä som har tätt mellan årsringarna håller mycket högre kvalitet. Sen är det ju ju det faktum att när trä sågas till brädor tenderar årsringarna att vilja räta ut sig. Det leder till att de flesta vanligt sågade brädor blir lite skålformade när de torkar. Och det är ju viktigt att tänka på, speciellt när man lägger ett nytt golv men även då man sätter upp panel. I båda fallen är det bättre att den konvexa sidan kommer uppåt/utåt.
 
Jag har trott att centrumbiten i en trästock, alltså en bräda som är sågad rakt igenom märgen, borde vara av bästa kvalitet men har precis fått lära mig att så är det inte alls för den tenderar att spricka ifrån båda håll och blir därför ganska skör. Allra bäst är ju virke sågat med stående årsringar, även kallat kvarterssågning, för det behåller sin form när det torkar. Men hur gör man om man vill ha tag på sådant virke i dessa dagar? Någon som vet?
 
Här är en artikel om att välja trä som jag tyckte var väldigt överskådlig och bra.

Kommentarer
Postat av: Chico Hovedskov

Hej Lgb timmerhus 0141-23 57 40

2013-01-08 @ 15:10:43
Postat av: Andrea

Hej! Kul att du tar dig an ett så svårt projekt som fönsterstickeri! :)

Jag fick ett tips av en kollega som är byggnadsvårdsintresserad som kan vara spännande för dig: http://www.fetvedensvanner.com/ Genom dem kan man få tag i riktigt bra virke.

Lycka till!

2013-01-10 @ 09:05:43
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0