Avslut

Den är färdig nu
lilla karmen
Ja fönsterbågarna med för den delen
 
Lappat och limmat och slipat och spacklat med fönsterkitt i skarvarna
har jag gjort
 
 


Och både den nytillverkade och den lagade karmbiten har fått stå med ändträet i en burk och dricka rå linolja och balsamterpentin i några dagar. Det gamla träet var otroligt törstigt och det var fascinerande att känna hur träbiten vägde säkert det dubbla efter att den blivit mättad med olja.
Borde man göra så här med allt gammalt trä som ska linoljemålas? Eller är det dumt, kommer det bli svårt att få linoljefärgen att fästa på träet nu? Ja, det lär jag väl märka...

 
 
 
Detta var vinterns projekt
nu kan det bli vår tycker jag
 
 

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Jag tror det där är perfekta sättet för karmen som ska linoljas. Spännande att få höra om målningen senare.

Jag gör så där med trädgårdsmöblernas ben...
Våren är på gång, var så säker!

2013-02-17 @ 22:06:37
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Anonym

snödroppar och vintergäck här i Skåååuwne-land!

2013-02-19 @ 19:01:22
Postat av: Emil Bengtsson

Hej! Sådär gör jag med allt jag målar. Fast jag penseldränker det om det sitter fast nånstans. Flera omgångar, tills man måste torka bort överflöder. Går alldeles utmärkt att måla på sen. Dessutom tål färgen längre tid i vädrets pinor, det finns ju mer olja att offra innan man behöver måla på mer olja igen!

2013-03-09 @ 12:57:10
URL: http://myggan7.blogspot.com
Postat av: Sofia

Förlåt om jag inte googlar men det är mycket roligare att få reda på det via denna väg!

Varför gjorde du så med linoljan?
Vad ska man göra det och hur länge ska det stå?

Vill genast hem och kitta om och måla om stugfönsterna!!! :D

Nu har jag öppnat min blogg igen, men hittills inget stugbyggande där... Men snart!

2014-01-12 @ 04:53:10
URL: http://sapphireandsunbeam.blogg.se
Postat av: Lotten

Du menar varför jag låter träet stå i oljan? Det är ju bara för att det ska hinna suga i sig riktigt mycket olja och bli mättat. Det är ju ett väldigt utsatt ställe på ett hus och det är bra om det är ordentligt skyddat!

2014-01-12 @ 08:17:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0