Samma gener liksom

Idag var jag på visning av det här huset:
 


Ser det bekant ut?
Det är nog för att det är något av en enäggstvilling till mitt.

Jag var där för att spionera lite. Och för att lära mig mer om mitt eget hus och det gav utdelning faktiskt! Nu känner jag mig ganska säker på att även mitt torp haft planlösning som en klassisk enkelstuga från början. Fastän det har ett fönster på varje sida om entrén. Det har nog sett ut som detta med farstu och trappa upp till vinden till höger och ett lite mindre kök till vänster:
 


Och ännu mer spännande var att se de gamla spisarna! I detta torp fanns varken kakelugn eller järnspis utan bägge rummen hade öppna spisar. Jag har ju misstänkt att mitt torp hade en öppen spis liknande denna innan kakelugnen sattes in i slutet av 1800-talet och nu fick jag det bekräftat igen.
 


Men hur det såg ut i köket tidigare har jag haft svårare att gissa. Nu har jag goda skäl att tro att där varit en öppen spis liknande den här en gång:
 

Är den inte söt?
Notera också den fina lilla luckan uppe till höger.

Jag måste ju också erkänna att jag är lite nyfiken på vem som köper detta och vad den personen tänker göra med det. För om denna någon tänker renovera det kan jag kanske komma med några goda råd och få en torp-vän. Och om det ska rivas skulle det ju finnas ett och annat att ta tillvara på för lilla mig...
 

Kommentarer
Postat av: Alicia holm

Åh!! Vad fint det var! Det hade jag velat ha! Vart ligger det? Finns det någon annons?

2013-04-20 @ 21:27:39
Postat av: Erika

Vilken trevlig blogg och vilket spännande restaureringsprojekt du har på gång! Tack för din fina kommentar som gjorde att jag hittade dig!

2013-04-20 @ 21:34:49
URL: http://www.fruabergilagbo.blogspot.se/
Postat av: Lotten

Alicia- det ligger på Hemnet, Lekvad Binke 2 heter det. Men det är i DÅLIGT skick. Värre än mitt och det säger en del... Det går så klart att rädda men man får vara beredd på mycket jobb!

2013-04-21 @ 08:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0