Fin och ful-luckor

Nä men så här är det ju förstås.
Nu känner jag mig lite korkad...
Jag kom på det när jag såg den här bilden på Hemnet alldeles nyss:
 
 
Luckorna som sitter på kakelugnen nu är ju endast innanluckorna och de jag hittade på vinden är de blanka och snygga ytterluckorna. Så klart. Jag har undrat varför det bara fanns ett par luckor när jag vet att det brukar vara två.
Frågan är då om man kan sätta dit ytterluckorna.... Ska kika på detta nästa gång jag kommer till torpet!
Och varför? Varför behöver man två par luckor??

Kommentarer
Postat av: Måttlösa

Hej! Älskar din blogg! Den är bland de första jag läser. Jag tror att ytterluckorna har två funktioner. Den ena är det rent estetiska, det blir snyggare så. Innerluckorna är ju alltid utsatta för hetta och kan inte hållas snygga. Den andra funktionen är att man ytterligare stryper luften till härden, vilket kan göra att glöden behålls till morgonen och man kan lättare tända upp morgonens brasa.

2013-04-22 @ 07:13:50
URL: http://maattloesa.blogspot.se/
Postat av: Anonym

http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/kakelugnsluckor-och-spjall/

Hittade det här/M

2013-04-22 @ 15:09:26
Postat av: Lotten

Tack snälla! : )

2013-04-22 @ 17:37:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0