Byggnadsvårdsutbildningsundersökning del 2

Nu har jag fortsatt min lilla undersökning av byggnadsvårdsutbildningar. Igår gjorde jag ett studiebesök i Mariestad på skolan som tidigare hette Dacapo men nu ligger under Göteborgs universitet.

Ni kanske har misstänkt detta redan och ja det är alltså så att jag funderar på att gå någon utbildning inom byggnadsvård. Kanske redan till hösten.

Och vilken fin skola de hade i Mariestad! Fantastiska lokaler med superläge samt många och kompetenta lärare. Hög kvalitet alltså och gott om resurser. Det var också en skön blandning av studenter i olika åldrar och med olika bakgrund. Mot detta kan inte Träakademien i Kramfors alls konkurrera.

Det jag saknar i Mariestad är att man inte jobbar med befintliga byggnader alls lika mycket som på Träakademien. Här renoverar man inte så mycket gammalt utan tillverkar i större utsträckning nytt. På det viset blir utbildningen säkert mer effektiv men man tappar ju lite av inspirationen och glädjen man får av att jobba med gamla autentiska miljöer.

En annan stor skillnad är att man på Träakademien försöker få med lite av varje på utbildningen; man jobbar både med inredning i form av tapeter och måleri samt murar och putsar och lär sig grunderna i timring. Och detta under bara två år. I Mariestad går man två eller tre år och man får välja inriktning: mur eller trä, och sen fördjupar man sig inom detta för att verkligen lära sig ett hantverk ordentligt. Det betyder också att träinriktningen innehåller mycket timring och byggande av husstommar.
 
Jag tvingas nu att bekänna färg; är det verkligen timring och stolpverk jag brinner för eller är det kanske egentligen mer tapeter, färg, stilhistoria och utformning?
Gulligullet alltså...

I Mariestad hade de även en fristående kurs i måleri på 30 poäng och när jag fick se vad de studenterna höll på med blev jag alldeles sjuk... Ååå så roligt! De pappspände tak, blandade färg och målade med schabloner. Det vill jag ju med!

Hur sjutton ska man kunna välja?
Ja mina vänner, fortsättning följer...
 
Här ser ni skolan, en vacker gammal byggnad alldeles vid vattnet...
Bilden är ifrån utbildningens hemsida.

 

Kommentarer
Postat av: Frida

Du är gullig! Fanns inte gulligullet med alls i Mariestad?

2013-04-04 @ 22:04:13
Postat av: Lotten

Ja, jag är nog det va : )
Men nej, det var inte alls gulligt i Mariestad- mer macho

2013-04-05 @ 07:47:13
Postat av: Stina Johansson

Heja, byggnadsvårdsvärlden behöver dig, det är ju vad du borde jobba med. Lycka till med att hitta bästa skolan. Det som du kallar gulligullet finns det ju miljoner kurser om -det är ju den bit som är lättillgängligast. Så var inte rädd att satsa på timmerslöjden och de tunga grundläggande kunskaperna.
/Stina

2013-04-05 @ 12:29:40
Postat av: Andrea

Befintlig byggnad att öva på har du ju redan! :) Spännande att stå i ett vägskäl i livet. Lycka till med valet!

2013-04-08 @ 14:19:39
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0