En dörr är inte bara en dörr

Idag har jag satt in dörrkarmen i min nya fina vägg!
För att få in den var jag först tvungen att göra ett uttag i syllen
Eftersom jag gör allting för hand är såna här små träjobb inte triviala
Hade jag använt motorsåg hade det nog bara varit
WROOOM, WROOOM, WROOOM Klart!
 
Nu sågade jag istället ganska många jack i stocken
för hand förstås!
 
 
Och klöv därefter bort de små klossarna med yxan
 
 
Men det gick så bra så!
 
Efter den här ganska rejäla insatsen spårade jag ur en aning
och började fundera på inte alls lika akuta problem...
 
Det började på Orust för några veckor sedan
när jag blev kär i en dörr
 
 
Jag hade ju tänkt ha släta, enkla foder utan vare sig profiler eller annat
på både dörrar och fönster .
Men när jag såg en sån här söt dörr insåg jag möjligheten att göra något mer av dörrfodret.
Att entren skulle kunna lyfta hela huset om den var lite fin och arbetad.
 
Frågan är ju nu, är det ok för mig att kopiera dörrfodret från ett litet hus vid havet i Mollösund?
Att ta med Bohuslän till Västra Götalands inland?
Förstör jag kanske det enkla, rena och "äkta" uttrycket? 
Finns det något annat, bättre sätt att göra fodren lite grannare?
Och. Ska fönster och dörrar ha likadana foder??
 
På prov började jag iallafall med att såga till en trekantig brädbit
och satte upp ovanför ett av fönstren
 
 
 
Helt fel känns det inte va?
Säg gärna vad ni tycker!

Kommentarer
Postat av: majabondmora

Godmorgon jag tycker det låter som en utmärkt idé att ta med sig Bohuslän till torpet. Jag tänker så här att vi får ju hela tiden nya intryck när vi reser och träffar andra, det är väl så goda idéer sprids. (dåliga oxå för den delen). Även förr i tiden. Och framförallt handlar det väl då om vad man har råd med mer material mer pengar men det ser fint ut de nya fodren.

2012-09-02 @ 07:19:05
Postat av: Marcus

Det ser mycket bra ut. Lite kärlek i detaljerna skapar så mycket mer. Du får låna vår motorsåg om du vill! (Fast jag vet ju att du inte vill. Men om, så får du.)

2012-09-03 @ 06:28:28
Postat av: Frida

Väldigt fint - lite lättare för ögat att titta på det "glada" fönstret med trekantsbrädan över.

Om man skall ta med sig idéer från andra platser eller ej kan du nog bara själv bestämma! Det är ju du som är boss...

2012-09-04 @ 10:08:46
Postat av: Andrea

Jätte söt dörr! Tycker absolut att man kan få låna idéer av andra platser, på så sätt berättar ditt hus din historia.

Det är detaljerna som gör det! Kommer inte ihåg, skulle du ha panel?

2012-09-05 @ 13:45:16
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Charlotte Andreasson

Tack för era kommentarer, det är skönt att få lite fler perspektiv på saken : )
Och ja Andrea, huset ska få panel (omålad) så småningom. Känns som om det vitmålade lite "gulliga" dekorationerna på dörrfodret skulle stå fint emot det gråa och lite "ruffiga".

2012-09-23 @ 16:32:24
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0