Under ytan

Jag har funderat fram och tillbaka på det där med köksgolvet. Jag har ju ett gammalt dymlat 1800-tals golv som bara ligger och väntar på sin plats men problemet är att det inte är så mycket och att längderna är ganska korta. I köket ligger golvbjälkarna i husets längdriktning och golvbrädorna ligger därmed på tvären. Vad jag har tänkt på är att om golvet låg på andra ledden så skulle brädorna vara tillräckligt långa för rummet men bjälkar och golvbrädor kan ju av naturliga skäl inte ligga åt samma håll. Så. Måste jag lägga nya golvbjälkar för att kunna återanvända de gamla golvbräderna är frågan.

En dag slog det mig att om jag lät det gamla golvet ligga kvar och lägger det nya ovanpå det så behöver jag inte lägga nya bjälkar! Enastående! Men... Skulle det fungera med dörrar o dyl eller kommer det nya golvet hamna så högt upp att de inte går att öppna?

Det försökte jag ta reda på härom dan. Jag bröt upp den delen av golvet där det förut fanns en liten farstu eftersom golvet var lite högre där. Och jo, jag tror det går om golvet sänks i den delen. Det gamla golvet är bara 3cm tjockt så jag skulle ändå inte vinna så hemskt mycket på att ta bort det. Det är bitvis så dåligt att man trampat igenom det men inte sämre än att det kan bära upp det nya golvet. Det borde väl kunna funka? I så fall kan jag lägga in golv till våren. Så roligt det skulle vara att få ett färdigpatinerat golv av en modell som skulle kunna ha legat där från början.

Mitt torp består till stora delar av sten. Det tror man inte när man först ser det men om man tittar ner i källaren så förstår man. Det känns tryggt att huset vilar på tjocka, fina murar. Och golvbjälkarna såg jättefina ut vad jag kunde se. Jag är ingen expert på träslag direkt men fick en bestämd känsla av att de nog var i ek.
 

Kommentarer
Postat av: Marcus

tackade du ja angående det vi talade om i somras? Jag är så nyfiken på hur det går.

2012-11-01 @ 17:57:55
Postat av: Lotten

Ja just det! Ja, jag tackade ja. Och sen tackade jag nej. Jag valde att ge mitt nya jobb en riktig chans istället. Men kanske nästa höst? Då skulle jag ev. kunna ha detta som extrajobb på kvällar och helger. Vi får se : ). Kram på dig!

2012-11-01 @ 19:53:27
Postat av: Marcus

Okej! Det går ju fler tåg. Såg du att det ligger en kyrka ute på hemnet? Tror att det ligger i "dina" trakter. Under lilla edet ganska nära älven på "stenungssundssidan". Hanske vore nått att byggnadsvårda?

2012-11-01 @ 20:45:16
Postat av: Alicia Holm

Hej! Hur går det med torpet? Har det gått i vintervila? :))

Ha det gott!

2012-12-03 @ 21:52:20
URL: http://www.drommenilivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0