De röda husen

Det var ett tag sen sist men igår gjorde vi det igen, Susanna och jag, var på en av våra husturer!
Igår gick resan öster ut och vi åkte ganska långt. Tillräckligt långt för att komma till den riktiga landsbygden. Inte moderniserad och förstörd. Små slingriga vägar och massor av fina hus! Nästan ända inne i Småland var vi.
 
Det här till exempel var riktigt bromsainmittivägenfint!

Vårt mål med resan var det här huset som skänkes bort på Blocket just nu.

Det visade sig tyvärr vara i hopplöst dåligt skick med en timmerstomme bortom all räddning. Men om jag fick komma dit och ta tillvara lite delar av huset skulle jag inte tacka nej och de har jag meddelat ägaren.

Sen åkte vi till Uddebo, som till alldeles nyligen var en liten döende ort i avfolkningsbygd men som nu återuppstått och fått en andra chans. Mycket tack vare den fantastiska kvinnan som bor i det här huset:
Och som vi var inne och fikade hos!
 
Hon har ett magiskt recept för hur man får människor att flytta dit där ingen vill bo. Och får liv i det som verkar hopplöst utdömt.
 
Ganska fantstiskt.

Kommentarer
Postat av: Marcus

Vad för magiskt recept?!??!

2012-10-17 @ 07:14:08
Postat av: Viola_T

Men du måste berätta om kvinnans recept så fler småorter kan räddas!!! Måste.

2012-10-17 @ 09:16:01
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Lotten

Men det är ju HON som har receptet, inte jag.
Jag vet bara att hon är en fantastiskt engagerad och företagsam person med förmåga att få människor omkring sig att vilja mötas och göra saker tillsammans. Och ni ska veta att de andra små orterna i trakten redan är och drar i henne och vill ha hennes recept.

Men ni kan ju själva läsa mer om (och eventuellt åka till) Uddebo och Gula huset i Uddebo om ni vill veta mera.

2012-10-17 @ 10:58:40
Postat av: Monica

Är det det huset du menar?? Slog på google..gula huset i uddebo?

2012-10-17 @ 13:55:19
Postat av: Monica

Wow, en mycket engagerad människa..kul att kunna ta tillvara och restaurera på det sättet..

2012-10-18 @ 13:17:13
Postat av: Viola_T

Hej Lotten, en liten post-it lapp till dej. Se min blogg.

2012-10-18 @ 16:38:12
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Therese

Huset som skänktes bort på blocket och var ert mål på resan har vi tagit hand om. Vi håller på ett bygga ett torp på våran gård och behövde byggmaterial från ett gammalt torp i liknande storlek som det vi bygger! Vi tog tillvara på så mycket som gick-dörrar, fönster, golv mm och rev sedan resten. Sitter och försöker få lite inspiration till vårat torpbygge och råkade bara av en händelse hamna här på din blogg:)Blev väldigt förvånad när jag såg bilden på torpet som vi rev!

2013-08-07 @ 16:28:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0