Fiffigt!

Det här är roligt!!

Jag grävde ju klart för dräneringen runt huset för ett bra tag sen
men har lämnat det som ett öppet dike i väntan på nästa steg.
Redig var jag och gick till ett byggvaruhus och pratade med deras mest erfarna säljare
Vi pratade om hur dränering funkar egentligen och hur jag skulle lösa det bäst på mitt torp.
Det var inga konstigheter men ändå skönt att kunna känna sig lite mer säker på att göra rätt.
Han sa bla till mig att det är viktigt att jag lägger dräneringen en bit djupare än vad grunden på huset ligger.
 
Det här kändes klurigt eftersom jag föreställde mig att huset vilade på riktigt djupt nedgrävda hörnstenar.
Nästan 1m djupt tänkte jag mig att de låg.
Men när jag gjort en koll på huset visade det sig att så var det ju inte alls!
Huset vilar på stenar som bara ligger ca en dm djupt ner i marken och det känns smått otroligt att det har legat kvar där i alla år!
Men. Desto lättare för mig!
Det räcker nu om dräneringsdiket är ca 50cm djupt.



Säljaren tyckte att jag skulle lägga först markduk sen dräneringsslang och slutligen dräneringsgrus nästan ända upp i diket.
Någonstans där fastnade jag.
För det känns bökigt med all markduk som ska skilja jord och grus åt och det är trist att behöva lägga ner plast i marken.
Men hur skulle man annars göra?

När jag pratade med min farbror om saken försökte han förbjuda mig att lägga plaströr som dränering.
Det finns ju dräneringsrör i tegel som man kan lägga istället!
Då behövs heller ingen markduk eftersom tegelrör inte kan täppas till så som plaströr kan.
Mycket bättre, enklare och snyggare lösning, det tycker jag med. 

Fast var får man tag på tegelrör egentligen? Det är ju en helt omodern produkt som ingen använder längre...

Men i måndags hittade jag en person på Blocket som skänkte bort en massa tegelrör
så vi for dit, min kära farbror och jag, och lassade hela hans combi full av rör!



Så ska det alltså bli!
Jag bara lägger de ca 30 cm långa rörstumparna kant i kant på botten av dräneringsdiket och gräver igen.
De suger sedan åt sig fukten från den omgivande jorden. Hur fiffigt som helst!
Det enda jag undrar nu är om jag fortfarande behöver fylla upp diket med dräneringsgrus...

Någon som lagt eller sett dränering med tegelrör och vet hur det brukar se ut?

Kommentarer
Postat av: Hans

Tegelrölren kommer att hålla mycket bättre än moderna plaströr.

Gräv först så fallet blir rätt, ta sedan något som har rörens diameter och gör en liten urgröpning så rören ligger stabilt Lägg rören direkt i urgröpningen i jorden. Fyll sedan försiktigt på med ca 1-2 dm sand, så rören inte rubbas, gärna med högst mot huset. Sedan kan du lägga vanlig matgjor ovanpå men undvik lera.

Lycka till

2012-05-31 @ 19:49:15
Postat av: Måttlösa

Hej! Jag har grävt upp tegelrör vid mitt torp - de var fulla med jord och fungerade inte alls som dränering längre. Det fungerar säkert att använda tegelrör, men jag skulle lägga markduk om dem så att det inte kryper in jord i skarvarna.



Det gjorde man inte förr, men då hade man ju inte heller sådan duk och man hade tid och krafter att gräva om dräneringen med jämna mellanrum, om man nu brydde sig om att göra något åt fukten.



Det är roligt att följa din blogg!



Lycka till!



Måttlösa

2012-05-31 @ 20:08:42
Postat av: Erik

Hej! Dräneringsgrus är bra, det hjälper ju till att leda vattnet vidare, till rören, där du vill ha vattnet. Tror att Måttlösa har en poäng med någon form av duk kring rören, så de inte fylls igen med jord. Lycka till!

2012-05-31 @ 21:22:16
Postat av: Marcus

Gruset skyddar även tegelrören från frysskador.

2012-06-01 @ 10:22:12
Postat av: Therése

Intressant att följa era råd. Jag ska ju snart själv börja dränera, men jag har plaströr...och så ska jag ju dränera marken runtomkring också, så inte bara runt huset alltså.



Lycka till!

2012-06-01 @ 12:19:59
Postat av: Lotten

Ja tack så jättemycket för alla goda råd!

Jag har en porös och fin sandjord på torpet som är ganska dränerande i sig (ingen lera alltså) men om jag ska följa era råd så får det nog bli lite grus runt rören ändå och kanske även markduk...

2012-06-01 @ 13:17:19
Postat av: Stina Johansson

Du är så hardcore! Respekt. Tror på grus/singel :)

2012-06-01 @ 14:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0