manligt+kvinnligt=sant

Kvinnodagen till ära tänkte jag bjuda på några av mina tankar kring manligt/kvinnligt.
Jag funderar en del kring det här vad man förväntas tycka om och ägna sig åt om man är av ett visst kön.
För jag passar ju inte alltid in i mallen.
Motorsågning. Timring. Får kvinnor hålla på med sånt överhuvudtaget?
Jag känner inte så sällan att jag är inne och tassar på klassiskt manliga områden.

Jag brukar inte kalla mig feminist fast säkert många andra skulle göra det,
men jag anser att det är ytterst dumt att låta sig begränsas av sitt kön om det är något man vill åstadkomma här i livet. Att låta könet styra dina val.
Detta gäller självklart även män. 
Själv vill jag göra BÅDE klassiskt manliga och klassiskt kvinnliga saker,
livet är för kort för att begränsa sig tycker jag.
Jag tror inte heller att det är könsbundet vad man passar till och har talang för att ägna sig åt.
Och nej, jag ger inte mycket för de klassiska könsrollerna.

Så alla ni där ute, gör det ni vill innerst inne
Var modiga och tro på er själva,
både män och kvinnor!


Kommentarer
Postat av: Sara

Lotten, vad har du för kamera? Jag är på G med att köpa en ny. Känner du till någon av dem som omnämns i kommentarerna till mitt senaste inlägg? /Sara

2012-03-09 @ 06:32:10
URL: http://kllstorpet.blogspot.com
Postat av: Pysselgumman

Jag läser din blogg just för att du är en sån som inte bangar för att köra motorsåg. Jag är ju ingen byggnadsvårdare, men jag gillar att renovera, snickra och fixa. Därför vill jag läsa bloggar där kvinnor faktiskt fixar och renoverar själv, det finns förvånansvärt få sådana bloggar! Man ska inte låta könet begränsa, men jag det är lite trist att man ska känna sig som en utomjording bara för att man gillar att snickra och "leka med" tunga verktyg. Då kan jag känna att det är en bit kvar till verklig jämställdhet och därför kallar jag mig feminist!

2012-03-09 @ 07:27:30
URL: http://bodil.pysselgumman,se
Postat av: Frida

Bra talat! Gör vad du har lust med.



För mig verkar gränsen gå ungefär vid motorsågen; jag har provat men håller mig hellre till yxan och vedhuggningen.

2012-03-09 @ 07:28:50
Postat av: Viola_T

Att göra det man tycker om och trivs med är rätt. Är man stark som person kan inte konventionen styra livet. Men det kan vara svårt på små orter med låg utbildning och ointresse för nytänk, ny kunskap :-)

2012-03-09 @ 10:20:53
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Stina

Men varför ska man passa in i nån mall? De flesta jag känner skulle gärna göra sig fri från mallar och könsrollsförväntningar.Som kvinna kan du göra precis lika mycket som en man- ibland kanske du behöver fler hjälpmedel eller lite extra mental kraft. Kommer ihåg hur lycklig jag blev när jag köpte skruvdragare -manuell med kullager som ger extra vridkraft. Aldrig mer haft problem med att vara lite svag i armarna. Kom också ihåg hur jag lärde mig allt om finmekanik och lagade min symaskin bara för att den på något sätt hörde till den "kvinnliga domänen"- fick mig att inse att man kan lära sig det mesta och klara det mesta oavsett kön om man bara ser bortom den invanda.

För det invanda, det mönster som finns integrerat i oss- från vi var barn är något man måste kämpa emot medvetet. Det är så vi skapar ett jämlikare samhälle- genom att utmana egna rädslor och inte hela tiden poängtera skillnaderna mellan människor oavsett kön, ras eller klass. Jag tycker du är så cool! Är imponerad av allt du kan- själv har jag nästan ingen träning och ingen tid- men vet att jag skulle kunna lära mig massor om t.ex snickeri. Hoppas jag blir pensionär snart!

2012-03-09 @ 16:00:22
Postat av: Lotten

Ja, jag tror på att försöka riva de murar man byggt upp för sig själv med hjälp av samhällets ögon. Att inte låta sig begränsas för att passa in i någon mall. Och som du säger Stina, att vägen till jämlikhet börjar inne i oss själva.



Tack alla för era kommentarer, jätteroligt! : )

2012-03-09 @ 16:19:15
Postat av: Hans

Alla dessa mallar som ändå aldrig stämmer. Kan vi inte få göra vad vi känner för.

Att killar inte ska vara intresserade av inredning, av textilier och att få just rätt färgnyans......

Kan man inte få "bara göra".....

Vem som håller i redskapet spelar väl mindre roll.

Jag har klätt om plisserade lanpskärmar, rivit stenväggar, letat efter välgjorda textilier, eller bra att ha bjälkar.

Är du intresserad av något, är duktig på något så gör det, man eller kvinna spelar ingen roll.

Gör det du känner för inte det som förväntas

Postat av: Lotten

Ja precis Hans!

2012-03-13 @ 07:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0