Det som göms bakom pärlspont



Idag tog jag mitt pick och pack (dvs kameran, gummistövlarna och några sojakorvar) och åkte till torpet för att möta våren.
(Vissa åker till Paris, andra till Björketorp...)
Där gav jag mig på innerdörrarna, för jag ville se vad som doldes under pärlsponten de var klädda med.
De flesta tycker nog att pärlspont är gammalt och passar i gamla hus
Men det är ju inte äldre än från förra sekelskiftet
och jag undrade om det kanske inte var ett senare tillägg på ÄNNU äldre bräddörrar...
Allt är ju relativt, i mitt torp är pärlspont en modernitet!

Det var inte nödvändigt och kanske till och med lite dumt men jag kände för det.
Jag var ju så nyfiken!

Så fram med kofoten och hej och hå så var pärlsponten bara en hög med stickigt flis.
Som tur var för min del var dörrarna fina där bakom, ja precis så fina som jag drömt om att de kanske skulle vara.
Gammal linoljefärg på (om inte jag misstar mig alldeles) handhyvlade och kilsågade bräddörrar.
Dörrarna ser nu mycket äldre ut och passar bättre in i huset tycker jag.
Och kolla på dörrvredet som plötsligt kom till sin rätt, MUMS!
På den andra dörren hade låset bytts ut och en ny träbit fogats i kring låset, det var lite synd,
men jag tycker ändå att de blev finare än innan!










En senare fråga blir om dörrarna ska målas om eller ej
men helt klart är att de ska få ha den ljust grågröna nyans de har nu även i fortsättningen
Jättefin tycker jag!

Kommentarer
Postat av: Lennart

RÖR inte dörren, den är ju helt fantastisk!! om du frågar mig.

2012-03-14 @ 08:00:20
Postat av: Lennart

Färgen på huset är kanon, har du tänkt brädfodra?

2012-03-14 @ 08:02:05
Postat av: Anonym

Kul att höra dina åsikter Lennart! Ang. Dörrarna så håller jag med dig om att de är fina som de är. Tyvärr har de ju rätt mycket spikhål bara och något som ser ut som limrester plus den utbytta delen kring det ena låset.

Fasaden är ju också fin men den tänker jag klä med panel. Jag tror att det behövs som skydd och dessutom är huset inte så vältimrat

2012-03-14 @ 08:23:51
Postat av: Nulan

Det var vågat - men helt rätt ! FANTASTISK dörr -med underbar färg o "patina" :-)

2012-03-14 @ 09:24:37
Postat av: Anonym

Fint- mycket vacker dörr, tom illagningen- och jag håller med om pärlspontens inte helt självklara berättingande i ett 1850-tals torp. Jag ska klä väggarna i min farstu-kök med slätspont ganska bred.(1820 tal)Är lite förbryllad över foder där bef. orginaldörrar har helt släta oprofilerade foder, breda, och fönsterfoderna är väldigt täträfflade i profilen. Hur gör jag då i alla lägen där någon en gång ersatt bef. dörrfoder och socklar (i kök-farstu) med 40mm tunna släta funkisfoder efter masonitinklädnad? Ja- en parentes- men är osäker på hur jag ska förhålla mig till något som är lite inkonsekvent från början pga av att det troligtvis är ett ihopplock av 1700-tals delar och nyare enklare 1800-dals delar.

Det jätteprofilerade känns långsökt. Vad tror du?



/Stina

2012-03-14 @ 11:32:17
Postat av: Lotten

Jag vet inte om jag förstår riktigt hur du menar Stina. Du kanske kan göra ett inlägg i din blogg om detta och visa bilder? Då ska jag säga vad jag tycker! : )

2012-03-14 @ 12:10:20
Postat av: Anonym

Ja, min poäng var lite att när man ska försöka hitta tillbaka till ursprunget så är inte det helt konsekvent alla gånger. Mitt torp byggdes av några gamla delar 1700-tal-(fönster och fönsterfoder) samt samtida 1820-tals delar som var väldigt enkla.

Får fördjupa mig i det sen på bloggen.

2012-03-14 @ 14:14:11
Postat av: Sara

Fint foto, Lotten!

2012-03-14 @ 18:38:28
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Tack Sara! Jag har plockat fram min kära systemkamera igen : )

2012-03-14 @ 18:51:34
Postat av: Lennart

Spikhålen och lagningen skulle jag försöka leva med. Limresterna går säkert få bort eller minska ned. Färgnyansen i komination med ålder och bruk går aldrig återskapa, så därför vet jag var min röst hamnar - om det nu vore en omröstning. Är inte bokstavstrogen utan tycker att man ibland få ta vad man haver, precis som man gjorde förr, återvinning är inte ett nytt påfund.

Hursomhelst - lycka till!

2012-03-15 @ 11:17:02
Postat av: Sofie

Boken heter Våra älskade torpväxter och är skriven av Inga Wallenquist. Vackra bilder och lite historisk info. Roligt att läsa om, även om torpen som beskrivs är betydligt äldre än mitt lilla hus. Mer jämngamla med ditt :)



Ja, dörren gör ju nu intrycket betydligt mer enhetligt! Jättefint! Jag skulle nog måla ett lager i samma färg som du skriver, men det beror ju på. Om det viktigaste är att tonen fortsätter att vara exakt samma är det ju en chansning, och den är ju fin som den är nu också!

2012-03-17 @ 21:30:36
URL: http://sofiestorp.wordpress.com
Postat av: Anonym

Nikon D3100. Spännande. Jag har, helt otypiskt mig, t.om. skrivit ut och läst bruksanvisningen. Lite förstår jag, men mycket inte... Tror man kunde gå någon slags kurs.

2012-03-20 @ 19:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0