Om att jobba i verkstan

Lite stressad över att hinna med allt på min skagöra-lista innan året tar slut drog jag idag igång med första punkten- fönsterrenovering!
I källaren på mitt hyreshus i stan finns en snickarverkstad som används av gubbarna i huset då och då. Det tog några år innan jag förärades en nyckel dit men nu har jag en egen och idag invigde jag verkstan på riktigt. Det är ett jättebra ställe med snickarbänk, rinnande vatten, diverse verktyg och en bandspelare.
Antagligen var det första gången som en kvinna någonsin satte sin fot där inne.





När jag började fönsterrenoveringen gjorde jag det enligt min vanliga jagsätterigångochservadsomhänder- princip. Jag hade tex varken inhandlat kitt eller ny färg, för jag visste ju inte vilken nyans jag skulle måla bågarna i! Men min oplanerade metod har helt klart fördelar insåg jag snabbt...

Jag började nämligen med att ta loss beslagen på fönstret och under dem hittade jag spår av den färg som bågarna haft innan de blev vita. En fin ljusgrå färg med dragning åt blå-grönt. Så lätt var det alltså, nu vet jag vilken färg de ska få!

Därefter skrapade jag bort den vita färgen, det mesta gick att ta för hand med en skrapa men lite fick jag ta bort med hjälp av varmluftspistol. Det hela tog några timmar men var egentligen inte särskilt svårt.


Kommentarer
Postat av: Therése

Hej!

Vad underbart att ha ett eget snickeri i stan:)



Hoppas allt går bra för dig!



Therése

2012-01-05 @ 13:37:54
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Pite ByggnadsvårdsErica

Visst är det spännande att utforska det gömda som finns bakom beslag och hörnjärn!Lite byggnadsarkeologi är aldrig fel då man ska renovera och funderar kring kulör och färg :-)



Lycka till med fönsterrenoveringe!



Mvh Erica Pite Byggnadsvård

2012-01-06 @ 19:53:59
URL: http://www.pitebyggnadsvard.se
Postat av: Sophie

Men, vad underbart med en egen verkstad hemma i stan. Tänk vad man skulle kunna få gjort sega vinterkvällar!

2012-01-07 @ 12:11:50
URL: http://ettgammalthus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0