Jag tittar på SVT

Och jag som nästan aldrig ser på tv har suttit bänkad och förväntansfull framför två program de senaste dagarna. Detta är en så stor nyhet att det måste uppmärksammas här tycker jag. Det ena programmet är Mildred Pierce, en amerikansk miniserie med min favorit Kate Winslet i huvudrollen. Den utspelar sig på 30-talet och interiörer och klänningar är ren njutning att titta på, väldigt inspirerande om man gillar det gamla. Och så är den ju bra också!







Det andra programmet var Landet som inte längre är, en dokumentär om ett småländskt lantbruk där tiden stått stilla. Det är väl inga fantastiskt fina gamla hus man får se men likväl ett gammaldags och vackert sätt att leva. Nära djur och natur, nära årstidernas växlingar. Och så blir man påmind om det liv våra släktingar levt för inte särskilt länge sen. Mina morföräldrar var bönder och deras liv var nog inte allt för olikt det här. Jag blir imponerad av den kunskap man hade, dessa människor som sköter nästan allting själva; tillverkar grindar och gärdesgårdar, sköter djur och röker kött, fäller träd och odlar potatis. Det är så mycket kunskap som är självklar för dem men som snart kommer att vara bortglömd av nästan alla.



Båda programmen går att se på SVT play.

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Håller med dej om att programmen är bra. Jag missade prograam 2 i miniserien om Mildred Pierce. Det måste jag ju ta igen.

2012-01-03 @ 23:30:12
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Älfgärdet

Håller helt med! Tittar sällan på tv men dessa serier & jordnära program som SVT sänder gör mig lycklig! (Måste även framhålla Kunskapskanalen :)!)

2012-01-04 @ 12:08:20
URL: http://alfgardet.blogspot.com
Postat av: Lotten

Det måste du verkligen Viola! : )



Och Älfgärdet, jag kanske borde kolla mer på kunskapskanalen...

2012-01-04 @ 13:33:21
Postat av: Hans

Vi håller på att förlora kunskap i en rasande takt. På hur man tog till vara allt, kunde klara sig på det som en liten gård gav.

Detta är överlvnadskunskaper, jag hoppas att vår generation inte behöver dem......men våra system är mycket sårbara.

Postat av: Stina Johansson

Mildred pierce är hur bra som helst har redan sett allt i förväg för jag blev så glad över en ny kvalitetsserie från 30-talet. HBO:s rekvisitörer är helt fantastiska.

Jo, på tal om kulturmiljö rekommenderas ett radioprogram om ön Norröra(saltkråkan) på P1- jätteintressant om byggnadshistoria och kulturhistoria!

2012-01-04 @ 16:28:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0