Jag sågar

Det är årets näst sista dag och jag gör ett litet ryck för att få ordnat ännu en sak till torpet under 2012.
Fönsterkarmen till ena köksfönstret är dålig. Bottenstycket behöver helt bytas ut och på ena sidan behöver en ny träbit skarvas i.

Jag tog mig an bottenstycket och som vanligt när jag gör något sånt här så hade jag när jag började ingen aning om hur jag skulle ro i land det hela. De andra två fönsterkarmarna som behövde repareras lämnade jag ju till en snäll granne som hjälpte mig. Jag tyckte inte att jag hade tillräckligt bra verktyg för att göra detta själv och det vet jag fortfarande inte om jag har...
 
Här är det nya och det gamla bottenstycket när jag håller på och mäter och ritar:
 


Och finns det nåt bättre ställe att snickra på än hemma på ryamattan?
Ja antagligen.
 
Jag drog vidare till snickarverkstan!
 
 
Där hittade jag den här fina sågen som gjorde så raka fina snitt.
 
 
Men den gick ju bara att använda när jag sågade på tvären. När jag skulle såga på längden fick jag använda mig av den här cowboysågen. Det var inte helt optimalt.
 
 
Men jag fick ordning på det till sist och här ser ni den nya biten tllsågad:
 
 
Hålet för mittstolpen försökte jag först hugga ut med stämjärn men det gick inget vidare. Då kom jag på att jag kunde borra upp hålet och det gick så bra så.
 
 
Lotten kan själv!
 

Kommentarer
Postat av: Sophie

Ser ju strålande fint ut! Kul att se att det finns fler som bara gör, utan direkta specialkunskaper. Folk tycker alltid att jag är så duktig, men egentligen handlar det bara om inställning. "Hur svårt kan det va'?"

2012-12-30 @ 19:04:36
URL: http://mosterannas.blogspot.com
Postat av: Anders

Gott nytt år och god fortsättning granne eller i alla fall deltids granne :D Roligt att läsa om dina framsteg med torpet och att du verkar trivas här i kattunga.

2012-12-30 @ 21:48:48
Postat av: Lotten

Precis Sophie! Det behövs inga specialkunskaper här inte. Men lite självförtroende är ju bra att ha ; )

Anders, har du hittat hit, vad roligt! Gott nyt år på dig själv!

2012-12-30 @ 23:15:35
Postat av: Anneli

Kul att läsa om dina metoder ch tips på hur man kan göra. Ser fram emot den tiden då jag kan fixa själv med mitt lilla torp!
God fortsättning på dig!
Mvh Anneli i gbg med torp i Vedum

2012-12-31 @ 20:53:50
URL: http://torpalskare.blogspot.se
Postat av: Odd

Du är imponerande Lotten.
Som Arga Snickaren sa -25% av arbetet är att börja.
Men du har en IQ o medfödd talang utöver det vanliga. Jag fick göra om...flera gånger innan...
MVH

2016-01-21 @ 18:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0