Lite mer sten

Efter att ha varit på Gotland igen och , som vanligt, inspirerats av husen där bestämde jag mig för att det som saknas på min tomt är en mur! Gotland är ju murarnas, ruinernas och stenhusens rike och gotlänningarna kan det där med att bygga med sten. Jag har ju tyvärr inte den vackra och lättstaplade kalkstenen att jobba med på torpet men helt vanlig sten går väl också att mura och göra vackra saker med?

Jag såg hur många gamla Gotlandsgårdar var omgivna av murar. Bostadshuset och brygghuset som ofta är byggda i vinkel bildar två sidor i en rektangel och de övriga två sidorna består av stenmurar. På så vis bildas en liten skyddad innergård där inga djur kan komma in och förstöra trädgårdsodlingarna. Detta var både vackert och ombonat tyckte jag och jag vill försöka åstadkomma något liknande hos mig.

Längs min tomtgräns på sidan mot vägen (parallellt med huset, i vinkel med förrådet) ska muren vara. Där är nämligen gränsen mellan min tomt och den omgivande, vilda naturen (bestående av sly och björnbärssnår) väldigt otydlig och en mur där skulle göra min trädgård mycket mysigare. Jag har ju egentligen ingen praktisk användning av en mur men väl en psykologisk. Det KÄNNS bra med den där gränsen som bildar ett skyddat rum innanför. 

Jag vet att det är helt galet att lägga energi på att bygga en onödig mur när jag borde göra huset beboeligt, jag vet, men det är ju så roligt!!! Så nu har jag börjat leta upp lagom stora stenar i omgivningen och släpat dem till tomten och börjat stapla och, jo då, det blir verkligen lika fint som jag hoppats!!

En granne som kom förbi sa att muren nog inte skulle stå kvar till våren. Han sa att förr när man byggde stenmurar grävde man ner de nedersta stenarna för att de inte skulle flyttas av tjälrubbningarna.
Ja, vi får väl se.... Hur som helst var det inte staplingen av stenarna som var jobbigt utan att transportera dem till tomten! "Murningen" var hur kul som helst!









Nästan halvvägs!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0