Årets jobbigaste

Jo, jag har faktiskt grejat lite med huset i sommar också. Inte bara pysslat i trädgården!
Men det var först denna veckan som jag fick fart ordentligt.

Nästan hela kökets östervägg var fuktskadad sen långt tillbaka och angripen av något väldigt hungrigt djur (som jag försöker att undvika att tänka på så mycket det går....).
Jag har nu gett mig på att riva bort allt det dåliga timret och jag valde att helt enkelt såga av det vid knuten.





Sen har jag lyft upp huset med domkraft på kortsidan för att kunna lägga dit en ny syll. Så långt inga konstigheter. Men hur sjutton skulle jag nu "fylla igen" hålet?

Jag har hela tiden tänkt mig att jag skulle vara en duktig byggnadsvårdare och timra upp den väggen så som den sett ut från början. Det är också tanken på det jobbet som har gjort att jag liksom dragit mig för att sätta igång... För att timra den väggen skulle innebära att jag måste lyfta huset i gaveln, jag vet inte hur många gånger, och hugga lika många knutar. Och dessutom hugga en massa drag och dymla och.... Detta känns helt enkelt JOBBIGT. Så. Jag bestämde mig för att rädda sommaren och tillåta mig att regla upp väggen. På modernt sätt. Och Å, vilken lättnad jag kände när jag nu skulle slippa den tråkiga och tidsödande timringen. Halleluja! Det här skulle ju bli riktigt roligt och lättsamt!
Men så slog mig en tredje möjlighet som jag först inte tänkt på. En sorts kompromiss. Jag kunde ju fylla hålet med stående timmer! Det skulle ju inte bli lika fint och hållbart som det var
byggt från början men inte alls lika billigt och fult som att bara regla en vägg och fylla ut med isolering. Och det är väl knappast första gången i världshistorien som en öppning i ett liggtimrat hus fylls ut med stående timmer?

Sagt och gjort.










Igår byggde jag en vägg!

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag har haft en av årets jobbigaste dagar på jobbet och la just 5 minuter på att slappa framför datorn och titta om du hade uppdaterat något...



Vad glad man blir av fina bilder och konstrukriva lösningar på rediga, praktiska problem! Tack! Nu orkar jag gå till nästa möte.

2012-08-22 @ 14:35:01
Postat av: Sara

Du är duktig du, Lotten! Bra jobbat!

2012-08-22 @ 17:27:08
URL: http://kllstorpet.blogspot.se/
Postat av: Andrea

Otroligt att du orkar! Det är de små tillfällena då jag får piffa i något rum som gör att jag orkar med de större renoveringarna.



Bra lösning!

2012-08-24 @ 12:36:19
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Stina Johansson

Kära nån -du är verkligen orädd! Vilket jobb!

2012-08-24 @ 13:05:41
Postat av: Lotten

Tack tjejer! Och ja, det var väl lite galet att ge sig på en hel vägg så där men jag känner mig väldigt tuff som gjorde det! : )

2012-08-24 @ 13:16:24
Postat av: MrsUniversum

Heja, heja på!
Skönt då man fattat ett beslut.

2012-08-26 @ 22:11:37
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: tuttan kamon

Yes Yes Yes,,, det är så roligt att följa din blogg och jaaa.. det här sista var jättefint. Dina kommentarer om skymning ljus och trädgården är jättefina. många hälsningar

2012-08-29 @ 21:51:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0