Framsteg

I panik över att torpsäsongen går mot sitt slut och jag inte hunnit det jag hoppats
tog jag några dagar ledigt för att bara greja på torpet
Så i fyra dygn har jag bott där ute
och kämpat och slitit
med målet att fylla igen det här hålet med nytt friskt timmer

Pappa var med och assisterade mig
för sånt här tungt arbete kan man inte göra ensam hur gärna men än vill
Stockarna är så tunga att två personer nätt och jämt kan flytta dem...



De två nedersta stockarna var dåliga och behövde tas bort
men det nya timret var mycket... högre
och hålet kunde nästan fyllas med en stock. Men bara nästan.

Så jag fuskade
I springan som blev kvar pillade jag in en helt vanlig regel ifrån brädgården
Detta kan inte kallas timring, det är rent och skärt fusk



Vi var riktigt ambitiösa förra sommaren när vi bytte stockar på kortsidan
gjorde allt som man skulle med drag och allt
Men det tog sån fruktansvärd tid!
Så. Eftersom torpet inte heller från början varit nåt skolexempel i timring
utan snarare ett mycket tidigt fuskbygge
tyckte jag att jag uten allt för dåligt samvete kunde få sänka nivån lite

Det kommer ju bli helt ok ändå!

Den nya ytterdörren och de mycket ledsna fönstren fick sig en halvoljning också



Att jag faktiskt blev klar känns fantastiskt och det betyder en viktig sak
Nu är nämligen halva huset färdigtimrat
Ett av två rum har nu åtminstone hela väggar
med nya syllar och utan ruttet trä och myrinvasion

Det är bara innergolvet som fattas sedan kan man
iallafall i teorin
bo där inne
Det kallar jag framsteg!

Kommentarer
Postat av: marcus

Ser fantastiskt ut!

2011-09-13 @ 07:58:49
Postat av: Viola_T

Skönt inför vintern.

Jag gillar att du även beskriver tillkortakommanden, de är lika viktiga som att visa en perfekt helhet. Det blir nog bra både inifrån och utifrån då ytskikten är på plats och om timret är rejält drevat.

Jag tror nog att detta kan inpirera andra vilket är viktigt nog tycker jag.

2011-09-13 @ 09:31:49
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Kap Horn

Hej



All aktning för ditt arbete du lägger ner. Kämpa på bara, det blir desto roligare när du får lön för mödan!



Hälsningar från en torpare till en troparinna!



Kap Horn

2011-09-13 @ 22:39:14
URL: http://einfacherweise.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0