Ett golvbeslut

Jag har iallafall bestämt mig angående golvet nu
Det ska bli 8 tums golvbrädor i gran från Slättholmens såg!

Förälskelsen i de grova ramsågade golvplanken har lagt sig lite
de var ju så fantastiskt fina men kanske inte helt rätt för mitt hus?
Jag kan kanske spara dem till det där 1700-tals huset jag köper någon gång i framtiden?

För det är både mycket enklare och mer byggnadsvårdsmässigt riktigt att lägga in något smalare
parallellsågade golvbrädor
Det var ju precis den här typen av golv man hade i hus från mitten av 1800-talet och en bit framåt

Det känns väldigt skönt att ha fattat ett beslut
Men jag väntar ändå till våren men att beställa golvet
för under vintern behöver jag ändå inget golv inne i torpet
och det är bättre att dränera klart innan jag lägger in ett alldeles nytt fint golv

Om ni vill läsa om golv i gamla hus kan ni kolla här och här.

Här är en gammal bild på torpets gamla, bitvis ganska vackra
men alldeles ruttna golv


Kommentarer
Postat av: Stina

Vi resonerade likadant nät vi renoverade vårt kök. Kilsågat golv är så fint, men vårt torp är alldeles för "nytt" för det. Så tidsmässigt passade det bättre med ett parallellsågat. Och vi är väldigt nöjda med vårt.

2011-10-01 @ 11:11:56
URL: http://www.torpetberget.blogspot.com
Postat av: Lotten

Det var skönt att höra Stina!

2011-10-01 @ 21:35:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0