Angående rabatter

Jag hade inte tänkt att anlägga några rabatter alls, tänkte skippa hela rabattkonceptet. Istället var planen att plantera en blomma här och en blomma där. Jag vill att det ska se lite förvildat och fritt ut, oregisserat liksom. Men nu börjar jag mer och mer förstå poängen med rabatter, man hittar ju blommorna då! Står de mitt i gräsmattan försvinner de lätt och man kan trampa ner dem eller köra över dem med gräsklipparen ( om man använder en sån). Dessutom blir det ju mer effekt i en rabatt. En ynka blomma här och där syns ju knappt men ett stort gäng blommor kommer fram. Detta är kanske särskilt viktigt när blommorna är små och trädgården otuktad.

Min första rabatt kom till nästan av sig själv för mitt syfte var aldrig en rabatt. Några blommor hamnade intill varandra och snart såg jag hur fina de blev ihop. Den här rabatten består av en bondsyren och en lila klematis som klättrar i den. En vit klätterros som klättrar upp i ett dött gammalt träd och framför trädet en vitröd doftpion och några blåa trädgårdsiris. Jag har använt de växter som redan fanns på plats och fyllt ut med nya. Det finns ett tomrum där jag tagit bort en syrenbuske som jag ska fylla med annat snart. Jag har tänkt mig murgröna som ska klättra upp i trädet från andra hållet och något framför den. Kanske en vit liten ros? Eller en bondpion? Jag har inte bestämt mig än.



I andra änden av trädgården håller jag nu på att anlägga en perennrabatt. Där finns än så länge såpnejlikor, myskmalva, rosa höstflox, prästkragar och i bakgrunden en buskros, en Louise Odier. Mycket rosa färger alltså, så även om inte allt blommar samtidigt behöver jag blanda upp med blommor i andra färger. Vad kan passa? Mörkt lilablå aklejor kan nog bli fint va? Kanske blåa nävor? Fingerborgsblommor? Det blir nog inte så svårt att få det fint!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0