Kulturhistoriskt värdefullt

För ett tag sen var det en granne på torpet som påstod att mitt torp var k märkt. Det har jag inte hört något om förut och även om jag tänkte att hon troligtvis hade fel ville jag ändå kolla upp saken.
Men vem vet sånt och vad skulle det innebära för mig i så fall?

Jag mailade Länsstyrelsen som hänvisade till kommunen som hänvisade till Länsstyrelsen som hänvisade till kommunen.. Det verkade helt klart lite oklart var frågan hörde hemma men det var nog hos kommunet trots allt.
Därifrån fick jag informationen att min fastighet är medtagen i den kulturhistoriska byggnadsinventeringen såsom kulturhistoriskt värdefull fastighet och därför är skyddad från ingrepp. Jag fick inget svar angående k märkningen.

Men detta visste jag ju redan eftersom jag hittat mitt hus när jag bäddrade i samma byggnadsinventering ute på Nääs. Så.. Huset är kulturhistoriskt värdefullt men vad betyder det då? Är det samma sak som k märkt och betyder det något rent praktiskt för mig? Jag känner mig inte direkt klokare...

Det är väl inte många människor som är så dumma att de kämpar för att få reda på om deras hus är k märkt
men jag är inte som många andra, jag tycker set skulle vara fint, en ära för mitt torp
Det känns absurt att ingen ens verkar veta hur det ligger till! Och. Om min fastighet är skyddad från ingrepp, hade det inte varit bra om jag fick reda på det lite tidigare?



Kommentarer
Postat av: Viola_T

Roligt att du är medveten om att ditt torp finns med i den kulturhistoriska inventeringen, den inventering som pekar ut värdefulla byggnader i kommunen. Men det är inte detsamma som om torpet är "k-märkt" som ju inte är någon egentlig märkning. q-märka en byggnad kan kommunen göra i en plan. Däremot bör du kunna söka bidrag hos lst för restauering av torpet då det gäller den antikvariska överkostnaden.



Kommuner, länsstyrelser och länsmuseer har svårt att få ut sina byggnadsinventeringar till allmänheten. Många blir hyllvärmare. Här i kommunen finns byggnadsinventeringarna av byarna i folkbiblioteket. Myndigheterna är urdåliga på att klargöra för invånarna att en inventering finns, vad den ska användas till och vad kulturhistoriska värden innebär och är. Det är min erfarenhet från hembygden. Så typiskt att lst och kn bollar ansvaret mellan varandra.



Gamla kulturhistoriska byggnader här har rivits, byggts om till oigenkännerlighet, bränts trots att de finns/fanns med i byggnadsinventeringen. Därför att ALLT beror på fastighetsägarens vilja.



Förhoppningsvis är det inte lika illa i din ända av landet, som kanske är något emr upplyst :-)

2011-10-12 @ 22:31:45
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Sara

Intressant.

2011-10-13 @ 11:41:29
Postat av: Stina johansson

Jag bad Södermanlands museum komma och titta på mitt nyköpta torp för att göra "en bedömning"- ville se om det hade något särskilt värde rent byggnadsantikvariskt. Detta är vad som också ska utgöra grund för om man kan få bidrag för antikvarisk överkostnad. De konstaterade att det hade det- byggnadsantikvariskt värde alltså.

--men jag har inte orkat söka pengar för det måste specificeras in i minsta öre och dokumenteras. Sen får man inte börja bygga förrän det är beslutat. Väldigt byråkratiskt.

De har en tendens att bevilja bidrag åt ekonomibyggnader främst. För de blir ofta nedprioriterade av naturliga skäl.

Jag uppskattade iallafall deras besök och det de kunde berätta deras jämförelsematerial är ju stort. De kunde t.ex konstatera att bearbetningen av takbjälkar och takets konstruktion var särskilt gammalmodiga för sin tid- (byggt 1828) Vissa fönsterbeslag är återanvända från 1700-tals fönster. Ja de ser sånt man kanske inte tänkt på- kanske en idé för dig också.

Följer din blogg troget medan jag själv är helt uppslukad av mitt nya torp och alla problem som måste lösas. Det är mycket trösterikt och inspirerande det du skriver- och bilderna. blev det någon liten förening för kvinnor med gamla torp?

Hälsn Stina

2011-10-13 @ 15:01:34
Postat av: Anonym

Huset är K-märkt.

2011-10-15 @ 23:55:27
Postat av: Lotten

Jasså minsann? Och vem är du som påstår detta? : )

2011-10-16 @ 09:22:16
Postat av: Malin

Om din byggnad omfattas av någon typ av lagskydd när det gäller de kulturhistoriska värdena borde detta framgått när du sökte bygglov.

Annars innebär "k-märkningen" troligtvis bara att torpet finns med i byggnadsinventeringen! Vilket i sig är roligt, då det är en bekräftelse på att det är ett värdefullt hus, som har en historia att berätta :-)

2011-11-26 @ 17:11:25
Postat av: Anonym

Men jag har ju aldrig behövt söka ngt bygglov!

2011-11-26 @ 17:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0