När sommaren är slut kan man läsa om blommor

Jag fick en bok på posten härom dan, 
precis i rättan tid
nu när sommarens sista blommor dragit sin sista suck
kom en trädgårdsbok
Man skulle kunna tro att jag redan läst den
för det är min trädgårdsguru Karin Berglund som skrivit en bok
om gammaldags trädgårdsväxter...
men det har jag inte

Det är mer saga och historia än skötsel och planteringsråd
men man får komma lite närmare de där blommorna
de man drömmer om och längtar efter vid sitt gamla hus.

Hon skriver de mest fantastiska saker
såsom att det faktiskt verkar finns något sådanst som en torpflora
Man har undersökt kulturväxter kring ödetorp i södra Östergötland och hittat
44 olika sorters blommor
Mest fantastiskt är attt det inte spelade någon större roll om torpet varit
övergivet sedan 1800-talet eller sedan 50-talet
Där växte samma blommor!
De vanligasate var syren, akleja, brandlilja, pimpinellros och vintergröna
samt stormhatt, pärlhyacint, myskmalva, såpnejlika och vårtörel

Och hon skriver att vita blommor doftar mest,
och minst doftar de röda
visste ni det?






Kommentarer
Postat av: Amanda

Ja, vad kul att du börjat skriva igen! Jag har kikat till din blogg ibland och hoppats på ett nytt inlägg :) Din blogg är faktiskt den enda blogg jag läser... Vill bara att du ska veta att den är uppskattad av mig, både till innehåll & bilder!

2011-11-27 @ 23:32:55
Postat av: Lotten

Tack Amanda! Det var en väldigt fin komplimang : )

2011-11-28 @ 10:15:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0