En klocka till torpet

Den här rysligt snygga klockan finns till salu på Tradera just nu.
Jag bjöd lite på den men sen skenade priset iväg till orimliga summor.
Men visst är den fin!?
En allmogeurtavla sådär rätt upp och ned.





De gamla golvuren är ju ofta helt fantastiskt vackra, här är några exempel på klockor jag har fallit för:









Jag är ingen klock-människa, jag bryr mig sällan om tiden, men klockan känns ju som en väldigt klassisk allmogemöbel som har sin plats i varje allmogehem. Den är nästan som ett konstverk och ger status och elegans till ett rum. Lite för mycket elegans för ett soldattorp kan jag tänka. Därav min förtjusning för den enkla urtavlan....

Kommentarer
Postat av: Anna

Himla fina klockor. De gamla med lång pendel låter ju dessutom så behagligt. Jag har en köksklocka a la 50-tal som tickar något otroligt... ganska stressande faktiskt. Brukar låta bli att dra upp den emellanåt för att njuta at tystnaden :p

2011-03-10 @ 19:52:26
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Angelica

Ah, det var ju synd. Den var jättefin!

2011-03-10 @ 21:27:58
URL: http://lillakrakslottet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0