Ett bjälklag tar form

Invändigt ser det numera ut så här:



Ett nästan färdigt golvbjälklag! De två sista stockarna, förutom de här tre, fick jag härom dan utav min hjälte, grannen med golvet. Det är inte självklat att hitta fem meter grova bjälkar om man inte själv hugger ner träden!

På väggen ser man såren efter de gamla takbjälkarna. Två av dem blev till följare och den sista blev golvbjälke.



Nu är det ett enda rum upp till nock i ena delen av torpet. Så kommer det att få vara ett tag framöver men inte för alltid...

Varje litet steg är en utmaning när man är en ensam och envis nog att göra allting själv!


Kommentarer
Postat av: marcus

fint! det är helt otroligt att du klarar allt detta utan lastbil. Jag hade inte klarat av detta. Byggde en drivbänk i helgen. Det värsta kom från helt oväntat håll. Flugor, knott och mygg är den stora plågan när man skall stå utomhus och jobba. Drivbänken ser ut att blivit byggd av min Son, som är tre.

Att bygga själv är svårare, men belöningen när det är färdigt är ju så mycket större :)

2011-06-20 @ 13:45:45
Postat av: Stina Johansson

Hej,

Hittade din blogg i samband med mitt egna intensiva googlande efter att ha köpt ett gammalt torp i Södermanland(tidigt 1800-tal). Jag gillar det du skriver- bilderna, mycket!

Jag vet inte hur långt du kommit med golvrenoveringen? Har några tankar kring hur jag ska lösa golvet i mitt torp(som är fukt och skadedjursangripet) -som kanske kan vara till hjälp. Jag är arkitekt har jobbat lite med byggnadsvård och läst en hel del i ämnet. Poängen med Mullbänksgolv är att det ska vara tätt jorden-fyllningen ska värma golvet. Stensockeln-grunden måste vara tät och torr. Inget vatten eller lutning mot huset/sockeln och viktigast av allt -torpet måste vara uppvärmt året runt annars blir mullbänksgolv för fuktiga och blir angripna av skadedjur och röta.

Så om du inte ska isolera golvet med med en botten under bjälkarna så ska det inte vara luftat.

Ett hus som används som fritidshus(ej på vintern) bör ha en sån luftad torpargrund med isolerat golv.

Vänliga hälsningar och all lycka med ditt fina bygge

/Stina

2011-06-20 @ 15:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0