Nej till plast- ingen plast!

Igår var jag på brandskyddsutbildning med jobbet
Brandmannen som höll i utbildningen sa en massa intressanta saker
det jag framförallt la på minne var det här:
Om ditt hus börjar brinna är det inte elden du dör av utan röken
(Du hinner förgiftas innan du brinner upp så att säga...)
Men det är inte röken ifrån trä som är så giftig utan röken ifrån alla plaster som brinner
Rök från brinnande trä går att hosta upp men rök från brinnande plast går ner i lungorna och fräter sönder dem...
Visst är det fruktansvärt?!
Och då undrar man ju såklart varför man omger sig med så mycket giftiga material...
Det finns inget hem utan plast idag så brandmannen
och då fick jag ju nåt att tänka på
För finns det någon plast i torpet?
Där finns
Ingen plastfärg
Inga plastinklädda elkablar
Inga syntettyger
Inga plaströr
Inga plastmattor på golven...

Om jag haft en säng där så kanske jag hade haft en skumgummimadrass
För vad har man annars?

Nej, jag vill ha ett hus utan plast! Jag visste det innan men nu känns det ännu viktigare.

Brandmannen sa även att impregnerat trä avger arsenik när det brinner,
hur bra känns det?
Man kan inte gömma giftiga ämnen i ett hus och tro att de är borta sedan
What goes around comes around...

Ingen plast:

Kommentarer
Postat av: Frida

Diskbaljan!

2011-06-12 @ 20:52:48
Postat av: Lotten

Ja jävlar du... Fast, den står ju faktiskt utomhus året runt.

2011-06-12 @ 21:40:09
Postat av: Andrea

Hästens sängar har ingen plast i sig tror jag, bara naturmaterial. Men smakar det så kostar det... Du kanske kan hitta en gammal tagelmadrass på loppis! :)

2011-06-13 @ 15:25:52
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0