Om symmetri

Så här fina hus finns det på Gotland
det har ni nog fattat vid det här laget
Just detta ligger ute nu



Men så finns det så här fina trädgårdar också!
Är det jag eller är det försommaren eller är det nåt alldeles speciellt med just den här trädgården?



Jag har funderat lite över symmetri i trädgårdar
Det verkar ha varit vanligt förr
Det var så man skapade trädgårdar
med raka gångar,
symmetri
form
funktion
och ordning och reda!

Jag har alltid tyckt lite illa om symmetri
ja, nästan velat motverka det snarare än tvärt om...
För det är ju såå tråkigt och dött
Jag har velat ha det vilda och naturliga
Men i det här fallet tror jag helt klart att symmetrin gör sitt till för skönheten
Det hade inte varit samma sak med ETT träd
med tulpaner på bara EN sida av gången



Men en sådan här entré är omöjlig på mitt torp
Mitt torp har aldrig hört talas om symmetri
Varken entrédörr, murstock eller fönster är symmetriska
Och infartsvägen kommer in lite grann från höger....

Plötsligt stör det mitt ordningssinne.


Kommentarer
Postat av: Annica Nilsson

såg fint ut;)

2011-06-02 @ 00:24:10
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0