En överraskning från Ernst

Dagens byggnadsvårdstankar kom ifrån ett lite oväntat håll.
Jag satt och slötittade på "Sommar med Ernst" för att jag inte orkade något mer i värmen
Och vad gör Ernst?
Jo, han och hans killar gör en nästan likadan grund som den jag har tänkt mig till torpet
Bara så där!

I det gamla huset med mullbänk väljer de att behålla den ursprungliga konstruktionen!
Helt fantastiskt tycker jag, så himla skönt att se

Så här såg det ut:

Åsar av trä läggs ut på marken. Jag vet inte om de la dem direkt i jorden eller om de lades på stenar. Själv har jag lagt mina på stenar för att skydda dem från uppstigande fukt.



På undersidan av åsarna (som jag kallar golvbjälkar) spikar de tjärpapp. En strålande idé som jag inte tänkt på själv.



Och sen häller de ut en massa singel mellan åsarna. Jag har funderat en del på varför man rekommenderar att byta ut jorden mot makadam eller singel och varför det är bättre att fylla grunden med sten än att bara ha luft. Men nyligen läste jag någonstans att tanken är att fukt ska kondenseras mot stenarna och droppa ner i marken igen och det låter som en bra anledning att ha stenar istället.



När grunden är klar lägger de på ett kilsågat grangolv med riktikgt breda tiljor, sågat i en gammal ramsåg. Och det blir RIKTIGT fint. Jag vill ha!!


Kommentarer
Postat av: Anna

Vi har också en mullbänk i vårt hus. Föregående ägare hade precis gjort om den på detta vis, när vi köpte huset. Singlet är som sagt kapilärbrytare, föregående ägare hade även fyllt upp med Leca-kulor... dock inte ända upp mot golvet. Vi tog upp golven och kompletterade med cellulosaisolering i skivor högst upp ut mot grunden. Det verkar funka bra, golven är i alla fall inte kalla.

2011-07-04 @ 21:28:11
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0