Ännu ett mysterium

Idag fick jag en väldigt intressant kommentar från en uppmärksam bloggläsare.

Hon hade noterat att taket på torpet ser ut att sitta lägre på den här bilden:



...än på denna:



Och visst ser det så ut?
Kan det vara en synvilla bara eller har man faktiskt höjt taket på torpet någon gång under åren?

Som jämförelse har jag här en tredje bild där man ser samma gavel. På denna bilden ser ju taket ut att sitta lika högt som på den nytagna bilden. Det här fotot är taget 1937, när den översta bilden är tagen vet jag inte.



Håll med om att det är märkligt? Är det någon smart människa som kan ge detta en förklaring?

Solveig, vad tror du?

Kommentarer
Postat av: Anonym

En annan grej. På de gamla kortet, finns 9 smala ytter panelbrädor. Från fönstret och mot gaveln räknat. På dom andra 2 korten ser de ut och vara 8 stycken?

2011-01-12 @ 17:10:47
Postat av: Lotten

Ja det har du rätt i!

Vilken mästerdetektiv du är : )



Panelen är alltså troligtvis utbytt...

På den sista bilden ser ju faktiskt panelen ganska nyuppsatt ut nu när jag tänker på det. Eller vad säger du?

2011-01-12 @ 17:31:30
Postat av: marcus

betyder detta nu att du måste sänka taket för att huset skall bli urspungligt renoverat?

2011-01-12 @ 17:49:04
Postat av: marcus

skojade bara, men kan det vara så att det inte är samma hus?

2011-01-12 @ 17:50:34
Postat av: Lotten

Ha ha... Tokis!



Men visst är det konstigt om taket har varit ÄNNU lägre tidigare. Hur korta var dom egentligen? : )



Kan det vara ett annat hus? En väldigt spännande tanke det med... Men det är ju synnerligen likt mitt så jag tror verkligen inte det.

2011-01-12 @ 18:28:04
Postat av: Manni

Det har nog inte varit någon vindsvåning tidigare, om du kollar taklutningen så är den större på den andra bilden än den första. Huset har antagligen höjts därav ser panelen nyaktig ut på den tredje bilden. Detta är min åsikt, kan vara fel. Rolig blogg att följa har du. H. Manni

2011-01-13 @ 07:47:28
Postat av: Anonym

Hos oss har den gamla ursrungliga delen både höjts och breddats vi något/några tillfällen så det är nog inte omöjligt att det är så med ditt torp också...

Och jo de var väl korta, människorna förr. Väldigt korta. Lite jobbigt nu när man har en tonårsson som väl snart börjar närma sig 190 cm...

2011-01-13 @ 20:18:04
Postat av: Maja/ färgtrappan

Ooops. Glömde visst skriva vem det var som skrev inlägget nyss...

2011-01-13 @ 20:19:26
Postat av: Pelle

Tangenbordet var visst lika halt som vägen utanför. Pelle blev Pella i mitt förra inlägg....



Jag är rimligt säker på att bilderna visar samma hus. Med bättre tider har det helt enkelt vuxit. Om det är byggt 1850 så kanske det bara har vuxit på höjden. Men det kan kanske även ha vuxit på längden. Att stugorna verkligen var låga kan du nog se på vilken bild som helst av ett ursprungligt soldattorp. Golvet låg kanske dessutom inte så högt som det gör idag.



Om du vill se hur länge torpet har legat på nuvarande plats (det kan ju kanske vara flyttat)så studera Historiska kartor på Lantmäteriets hemsida (www.lm.se). Där kan du troligen hitta kartor över området som går tillbaka långt längre än 1850 om du har lite tur. Förr var det ju inte ovanligt att torp plockades ner och flyttades, t.ex vid Laga skifte.



Med tanke på att din första bild knappast ser ut att vara äldre än tidigt 1900-tal tror jag nog ändå att torpet legat på samma ställe mellan de båda bilderna. Panelen kanske byttes då man höjde torpet?



Dessutom så kan du leta info hos Krigsarkivet om du vet benämningen på torpet och kompaniet. Själv skrev jag till dem och beställde torpsynsprotokoll. Jag tror att de tog det facila priset av 3 kr per sida de skannade och skickade per email...! Så du blir inte direkt fattig om de hittar ett par sidor!



Lycka till med ditt härliga torp!

2011-01-18 @ 01:13:06
Postat av: Anna

HUset måste ju helt klart höjts med några stockvarv. Jag är tveksam till att någon fotovinkel skulle kunna bidra till en sådan synvilla :)

2011-01-22 @ 16:20:44
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Marika

Jag tvivlar på att det är samma torp. Stengrunden når mannen till midjan på bild nr 1, men är kanske decimetern på bild 2 och 3. Kan det vara en annan byggnad från samma gård? Det fanns ju förmodligen fler byggnader än själva boningshuset.

2011-03-03 @ 13:14:06
Postat av: Marika igen

Sorry, MED glasögon på tror jag att herren sitter ner och den liggande plankan inte alls hör till huset, utan är ryggstödet. Jag som trodde att jag knäckt nöten...

2011-03-03 @ 14:56:15
Postat av: Lotten

Hej Marika!



Jo då, han sitter allt på en bänk. Men tack ändå för ditt engagemang : )

2011-03-03 @ 15:57:04
Postat av: Anonym

Hej!

Vilken fin blogg du har! Hit kommer jag nog att återkomma titt som tätt!

Jag tror inte att det är samma hus, kan det vara en grannes hus? Jag gör en jämförelse med mitt torp och vår grannes som är nästintill identiska för att det byggdes samtidigt. Kika runt i området eller om det finns något rivet torp i närheten. Lycka till med detektiv arbetet :)

Mvh, Anna

2011-03-08 @ 21:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0