I Provence

Jag har varit på besök i mitt eget lilla Provence....







För att greja med min Provencalska dörr så klart!

Det har gått mycket bra än så länge. Efter omröstningar och viss beslutsångest kapade jag dörren med två panelbrädor nedtill. Jag oroade mig för att den skulle tappa proportionerna men det tycker jag inte att den gjorde. Och så borstade jag av gammal färg och smuts med en grov borste och efter det tycker jag att den såg riktigt fräsch ut:



Jag sågade upp dörröppningen så att den blev lite högre och det gjorde susen, nu passade dörr och dörrhål bra i storlek. Efter mycket letande hittade jag också de gamla gångjärnen som den förra dörren satt i. Efter att ha mätt och gjort ritningar åkte jag sen och inhandlade grova reglar att snickra karmen av. Mitt flyt höll i sig ända tills jag skulle spika ihop mina brädbitar och insåg att spiken jag hade var alldeles för klena. Där tog det stopp för denna gång men jag känner mig ändå rätt fantastisk som kommit så här långt!

Kommentarer
Postat av: Pysselgumman

Jäklars vad duktig du är, sätta in en dörr från scratch är inte det enklaste. Jag är helimponerad och inspirerad!

2011-08-29 @ 20:49:34
URL: http://bodil.pysselgumman.se
Postat av: Sara

Herregud, vad duktig du är! Bra jobbat!

2011-08-29 @ 21:29:55
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Ha ha... tack ska ni ha! Ja, jag känner mig sjukt duktig : )

2011-08-29 @ 21:31:59
Postat av: Eija

Det ser alldeles och helt lovande ut! Vad du kan!

2011-08-29 @ 22:36:14
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Viola_T

Så mycket roligare att arbeta med en vacker dörr då solrosorna lyser. Fint!

2011-08-30 @ 09:29:48
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: lelle

Fantastiskt fin dörr, för allt i världen, måla inte om den. Det räcker med en halvoljning så behålls den fina patinan.

2011-08-30 @ 09:46:29
Postat av: Lotten

Jasså du tycker inte jag ska måla den!? Intressant... Jag hade faktiskt tänkt att halvolja den i väntan på att jag bestämmer mig för vad jag ska göra med den. Vad tycker ni andra, måla om eller behålla som den är?

2011-08-30 @ 09:54:23
Postat av: Lilian

Va tuff du är!! Både lyfter hus och snickrar dörrkarm. Jädrars vad avis jag blir... ;)

Önskar att jag oxå var lika modig när det gäller dom "tunga" grejerna. Sen håller jag med om dörren.

Olja in den, måla den inte. Den är jättefin som den är. Passar nog bättre till panelen som du ville ha omålad...om jag minns rätt.

Följer din blogg med STORT intresse, vackra bilder och härlig text.

2011-08-31 @ 01:38:31
Postat av: Lotten

Tack för dom fina orden Lilian, jag blir så glad så : )

2011-08-31 @ 09:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0