Allmogeland

I helgen har jag varit i Dalarna och hälsat på min lillebror som flyttat dit.
Han bor på landet i en liten liten by och jobbar på ett sågverk en bit därifrån.
Det verkar gå i familjen det där med landet, naturen, skogen, naturen...
På vägen upp genom Dalsland och Värmland fick jag många skönhetsupplevelser.
Här ligger det gamla hus i storslagen natur- överallt!
Jag känner mig nästan lite dum som gör så mycket väsen över mitt lilla torp.
Längre upp i landet är det ju så ALLT ser ut.
Gillar man dessutom det slitna och övergivna så blir det ju bättre ju längre norrut man kommer.

Väl i Dalarna fick jag en hög dos av timmerhus och allmoge.
Här är ju vartannat hus timrat och tekniken lever kvar-
man timrar fortfarande nya hus, det är inget konstigt med det!
Här är hembygd och hantverk stort,
hemslöjden ligger mitt i stan och många äger faktiskt en folkdräkt.
Jag anar att allmogetyger och broderier kommer bli min nästa stora passion.
Folklore har blivit något trendigt men ändå betraktar nog många svensk allmoge som något mossigt och trist. Men vilken skatt att plocka fram igen!

De här bilderna tog jag i min brors lilla by
bara fint, fint, fint...
















Kommentarer
Postat av: Emma

Åh vilka fina hus!

Synd att de förra ägarna gjorde en sådan miss med sin utbyggnad av vårat torp. Enda chansen att bevara charmen är att riva och bygga nytt.

Men först ska vardagsrummet, sovrummet, köket och fasaden renoveras. :)

2011-08-05 @ 23:12:27
URL: http://nordlyckan.blogspot.com
Postat av: Sara V

Å vilka vackra bilder! Har planer på en Värmland-Dalarna semester kanske nästa år, och nu blev man ju inte mindre sugen! Hoppas allt är bra med dig. Så spännande att följa ditt passionerade arbete med torpet!

Kram Sara

2011-08-06 @ 11:31:54
Postat av: Lotten

Klart du ska åka dit Sara, det är väl värt att utforska. Dalsland är helt klart underskattat enligt mig.

2011-08-08 @ 14:43:43
Postat av: Hans

Underbar blogg och underbara bilder.

Så mycket fint som finns bevarat på vår landbyggd.

Vårt objekt ligger mitt i skåne så där borde ju inte finnas så mycket orört kvar men kommer man bara ut på mindre vägar så finns där förvånansvärt mycket orört, även obebott.....

Smågårdar där jorden tagits över av den lokale storbonden, gamla arbetar bostäder.....

Varför lämnas de åt sitt förfall? Men det gör ochså att det går att hitta oröda objekt även här.

Våret eget objekt stod brevid en ganska väl trafikerad väg men stod ändå som ödehus i nästan 20 år.....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0