En äkta "Lotten"

Idag har jag varit ute på ett riktigt klassiskt Lotten-äventyr!

Jag åkte för att hämta min nya dörr. Den var från Horred, alltså från torpet-trakten, något jag inte visste när jag köpte den. Jag visste inte heller att den var från ett hus byggt på 1850-talet. Mitt i prick alltså!



På vägen hem beställde jag thai-mat i Björketorp. En liten lyx man kan kan unna sig ibland när man jobbat duktigt. Medan jag väntade på maten tog jag en sväng bort till den lokala second hand- butiken för att fråga hur man gör om man vill skänka saker till dom. Och för att kolla om jag fick köpa med mig kakor från deras lilla café till efterrätt... Tanterna i butiken blev så lyckliga över att jag ville skänka saker till dem att de gav mig en massa kakor. Trots att jag inte hade gett dem något än...



När jag skulle gå berättade jag om dörren jag hade varit och hämtat.
"Jasså, du gillar gamla spegeldörrar? Du behöver inte fler?" Sa en av tanterna.
"Eh... Jo" Sa jag.
Så tanten och jag drog hem till hennes son, en man som visade sig äga en gård byggd 1843. I boningshuset hade han bytt ut både fönster, dörrar och golv. De gamla stod lagrade i ladugården och denna skulle nu rivas. Dvs, allt skulle bort!

Vi tittade på dörrarna men tyvärr var alla utom en för stora och denna sista var inte av samma modell som den jag nyss köpt. Men han hade ju massor av gamla fina möbler, fönster och på toppen av alltihop- ett golv!
"Ja, men det är gammalt och kilsågat och hopplöst att få ihop" sa han.
"Jag tar det!" sa jag.
Ett kilsågat golv från 1800-talet! Hurra!!!
Och jag får det för ingenting- han vill bara bli av med det.

Som om inte allt detta vore nog kommer det bli massa byggnadsmaterial att återvinna vid rivningen. Timmer, plank, tegel, ännu mera fönster... Och killen bor bara några km från torpet. Nästa helg ska jag dit igen!

Ja, sen var det hög tid att hämta thai-maten.

Kommentarer
Postat av: Sara

WOW, vilken super-historia. Om det blir några golvplank över kan du tänka på mig!

2010-09-10 @ 06:18:26
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Andrea Malmsten

Grattis! Vilket flyt du har. :) Du borde köpa en triss-lott! Skönt att ha lite medvind, det känns inte som man har det så ofta när man har med gamla hus att göra...



Trevlig helg!

Andrea

2010-09-10 @ 09:18:53
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Anna

Snacka om flax! Vad härligt, tänk vilka vändningar saker kan ta om man bara pratar lite med folk. Grattis till golvet!

2010-09-10 @ 09:47:53
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Lotten

Japp, jag tror att man ska prata med människor, det verkar vara det som leder en rätt : )

2010-09-10 @ 09:53:48
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: marcus

Grattis!

2010-09-10 @ 14:36:00
Postat av: frida

karma-tjejen! du måste ha tänkt många snälla tankar det sista. härligt!

2010-09-10 @ 19:27:19
Postat av: Eija

Gillar Saaben JÄTTEMYCKET...den är väl din? En sån åkte vi till Roskilde med när jag just hade fått körkortet...vilken nostalgitripp det blev nu!

Vilken flax med golvet, grattis!

2010-09-10 @ 20:17:19
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Anonym

Helt enkelt underbart...sådan tur har man inte! Helt fantastiskt, GRATTIS!!!

2010-09-10 @ 20:45:11
Postat av: Lotten

Tack för alla kommentarer mina vänner!



Jag har en teori om det här med att ha flyt, får väl berätta om den nån gång : )

2010-09-10 @ 22:44:29
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0