Äntligen takavvattning

Det här är bra. Torpet har äntligen fått takavvattning!
Det är något det har saknat under många, många år. Kanske är det vad det har saknat allra mest.
Mycket skada har det gjort, allt regnvatten som samlats framför huset och som plaskat upp på väggen.
Nu när jag lagt in nya friska timmerstockar och snart ska lägga in nytt fint golv så måste ju grunden hållas torr. Det får inte hända igen.



V-rännor var det en gång, fast de som var kvar var bara \ -rännor. Halva rännan hade ruttnat och fallit bort.
\ -rännor gör ingen större nytta.

Så med min snickarfarbrors hjälp har torpet nu fått nya V-rännor.
Jag är inte van vid att snickra, ett besök på brädgården är ett äventyr och jag gär lätt vilse. Nu följde han med och guidade mig. Bimbon.

Två brädor spikades helt enkelt ihop i 90 graders vinkel och i rännan satte vi sedan fast en pappremsa.



Konsollerna är en tillfällig lösning, tills jag har kommit på något snyggare. Någon som har sett något fint sätt att fästa hängrännor i trä? Detta blir alldeles för klumpigt för mitt lilla hus, rännorna dominerar husets framsida nu och så ska det ju inte vara.

Men de verkar fungera!


Kommentarer
Postat av: Sara

Oj oj oj , vad fint, Lotten! Jag vill också ha en snickarfarbror!! Måste kännas skönt när det blir så definitiva förbättringar på torpet!

2010-10-01 @ 12:23:23
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Andrea

Kul med trärännor! Det har jag inte sett förut, eller iaf inte tänkt på.. Vad ska du ha för tunnor? Jag har haft svårt att hitta snygga.



Trevlig helg!

2010-10-01 @ 12:46:17
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Ja det här känns kanonbra, det känns som om torpet är räddat : )



Trärännor är nog det som gäller för så här gamla torp om man vill vara tidsenlig. Det där med tunnor har bekymrat mig med. Jag har funderat på trätunnor men de ruttnar ju bara och på stora tvättkittlar i koppar men de är nog för små. Min farbror tycker att jag ska köpa en vanlig tunna i plast och sedan klä in den i trä så att det blir snyggare. Det är ju också en lösning. Men jag har inte bestämt mig än.

2010-10-01 @ 12:50:02
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Eija

Vet du jag tycker att konstruktionen ser bra ut till det huset, för mej är de tidstypiska men så är jag ju ingen skolad byggnadsvårdare. Våra konsoler på uthusen ser nämligen likadana ut, skulle tippa att de är från slutet av 1800-talet, delvis ruttna. Synd att vi inte har en snäll snickarfarbror....själva hinner vi inte, allt verkar hända på en gång nu....

2010-10-01 @ 19:26:33
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Solveig Flood Unnebäck

Hej kära torpägare,

Jag och min man blev sååå glada när vi i dag läste din bloog. Vi har tillbringat en vecka varje sommar i torpet under åren 1979-2007. Vår dotter är född 1987 och för henne har det inte varit sommar om hon inte fått åka dit. Vi försökte att inte göra det ett år men då blev det mycket gråt och stora protester.

Lappen du hittat är skriven av henne.

Tyvärr bor vi för långt bort från torpet (47 mil) och ansåg därför att vi inte kunde köpa det.

Vi är glada och tacksamma för att du köpt det och renoverar och kommer att vårda och älska det, som vi gjort.

Att ta ett morgon- och kvällsdopp i sjön har jag alltid sett fram emot. Jag badade längst mot skogen till höger från torpet sett. Där finns en liten stenhäll att gå i vattnet från. De vita näckrosorna är en dröm att se.

Torpet är byggt som soldattorp och den första som bodde där hette Flood (dock inte släkt med mig). Svärmors mormor och morfar köpte torpet när Flood emigrerade till Amerika. De hade en liten ladugård med en ko och några höns. Ladugården är riven sedan många år tillbaka- långt innan jag kom dit. Den stod där vedboden nu står.

Vi har varje sommar eldat i kakelugnen och njutit. Att elda i köksspisen har dock inte varit så trevligt, eftersom det ryker in.

Någon gång på runt 50-talet tog dåvarande ägaren (svärmors bror) bort den murade spiskåpan och tyvärr även draget.

Många varma hälsningar från Hans och Solveig

2010-10-03 @ 12:09:47
Postat av: Andrea

Hej! Var i Hassela i helgen och såg en modell på konsoller för trärännor, det är iof i hellsingland, men tänke att de ändå kunde vara till inspiration. Lägger upp en bild på min blogg till dig! :)



Jättekul att de gamla ägarna har hittat dig! Jag fick gåshud när jag läste deras kommentar. Jätte spännande! Hoppas att de har foton till dig.



Hörs,

Andrea

2010-10-04 @ 08:05:33
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: martina

Vad du kan!! & vilket bra tips jag fick till vår glasveranda där jag har problem med den överdimensionerade takavvattningen(som skall bort snart...)kanske skall jag bygga nåt liknande fast i miniformat & måla in den, då blir den ju knappt synbar! Ha en strålande höst! & tusen tack återigen för alla tips du ger

2010-10-04 @ 08:43:04
URL: http://www.framkammarstugan.blogspot.com
Postat av: Lotten

Vad gulligt att du tänkte på mig Andrea, jag tar tacksamt emot alla tips : )



Och Martina, ja det är kanske en bra idé på glasverandan. Runda trärännor är ju ännu nättare förstås men de är ju svårare att tillverka. Hursomhelst är den här typen både billiga och lätta att göra så det är ju bara att prova!

2010-10-04 @ 09:37:40
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0