Nya fynd och nya lösningar

Vi körde två stora lass till ifrån min snälla golvleverantör i helgen.
Och det visade sig att hälften av lasset inte var golv- utan takbrädor. Vissa av dem nästan en halv meter breda! Men det gör ju inget, jag behöver tak lika mycket som golv.



De har kvar de gamla spikarna, helt fantastiskt snygga smidda spikar. Finns i storlek L och XL. Det ska bli ett nöje att få återanvända dem! Tänk vad fint golvet kommer bli med de här stora vackra spikskallarna.



Jag fick med mig en dörr till också. Och ja, jag vet, jag behöver den inte. Speciellt inte som det var en trippeldörr från 1700-talet som suttit i nåt gammalt slott! Men den var alldeles för vacker för att gå till tippen. Den kanske kan få en plats i nästa hus jag köper? En annan idé är att bygga ett skåp eller något av dem, de är tunna och fina och skulle passa bra som köksluckor eller i en skänk eller ett vitrinskåp...



Och så körde vi hem två rejäla gamla bjälkar, närmare sex meter var de.
Pappa har fortsatt att gräva och gräva och snart är grunden utgrävd och klar. Vi kunde lägga i de två bjälkarna som ska bli en del av det nya golvbjälklaget. Det kändes jättehäftigt för plötsligt blev det tydligt att det inte är så långt kvar tills jag kan lägga in golvet.



Vi kom på en så smart lösning också. Återigen, varför har man inte gjort så här tidigare? Vi låter golvbjälkarna vila på grundstenarna. För att golvet inte ska hamna för högt ska jag göra urtag i stockarna och sänka ner dem en bit. Men ligger de på grundstenarna kommer de ligga stadigt och på säkert avstånd från jorden under. Här ser ni den nya bjälken och till höger en bit av den gamla som fortfarande ligger kvar.


Kommentarer
Postat av: Anna

Häftigt med slottsdörrar!

2010-10-19 @ 00:22:41
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej Lotten! Roligt att läsa om ditt golv/tak! Jag tycker det är spännande att se "det nya" växa fram. Måste vara en härlig känsla att göra det själva! Har ni hjälp av någon när ni tänker om bjälklaget? Är din pappa byggkunnig? Det verkar så. Hej hej!

2010-10-19 @ 15:54:19
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Hej du Sara!

Nja, det är ju egentligen inget "vi" bakom det här projektet, bara ett "jag". Det är jag som är hjärnan bakom (och du vet ju att jag inte är i byggbranchen direkt) : )

Pappa kan inget om husbyggnad men han är snäll och bra på att gräva. Jag kanske borde fråga någon kunnig person om bjälklaget men än så länge har jag bara använt mitt sunda förnuft och det känns rätt bra. Och JA, det är grymt roligt att få se hur det växer fram och veta att det är jag som har gjort det : )

2010-10-19 @ 17:11:06
Postat av: Sara

Fast jag fick aldrig svar på vilken branch (stavas det med -sch?) du är i, mer exakt..?? ;-) Gissade jag rätt? Jag skulle gärna vilja veta vilken grund mitt torp har. Mullbänk? Torpargrund? Tror du att man kan se det utifrån på något sätt?

2010-10-19 @ 18:20:54
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Ja... sch ska det nog vara.

Du gissade helt rätt! Jag jobbar på ett gruppboende. Jag har läst en massa olika saker men inget som har med husbyggnad att göra.



Man brukar ju skilja på luftad- och oluftad grund. En mullbänk är oluftad. Så om du inte har några hål i grunden (för ventilation) så är det troligtvis en mullbänk. Hur ser den ut?

2010-10-19 @ 19:14:49
Postat av: Therése

Hej!

Vad underbart det ser ut! Vilka intressanta bilder och vilken tur du har med allt material!



Tänk när jag kommit så långt att det är dags att lägga golvet...dröm...dröm...(fast vägen dit är rätt kul den också...).



Lycka till med allt!

Therése

2010-10-19 @ 21:50:37
URL: http://www.flyttatorp.blogspot.com
Postat av: färgtrappan/m-l

Helt rätt - vackra dörrar ska man ALLTID spara på, oavsett. Man vet aldrig när man kan komma att behöva dem.

Själv har jag en stor gammal dörr i förrådet - den har visserligen stått där i ca 10 år och det finns några i familjen som undrar vad vi ska ha den till - men jag VET att den kommer till användning någon dag. :)



Ha det gott!



2010-10-20 @ 14:52:43
URL: http://fargtrappan.blogspot.com
Postat av: Hedda

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2012-03-19 @ 00:51:08
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Lotten

Roligt att du hittat hit! : )

2012-03-19 @ 08:40:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0