Tips om krokar

Jag visade den här bilden i ett inlägg för några dagar sedan när jag skrev om olika möjliga upphängningar av trärännor:



Jag tyckte att lösningen såg så smidig ut med nästan osynliga krokar som håller upp rännan. Sen kom Sara på Källstorpet med den strålande idén att jag skulle maila borr-mannen på bilden och höra med honom hur jag kan fixa sådana krokar själv så det gjorde jag. Och han svarade.

Hej Lotten,
 
Vi saluför inte några färdiga krokar till hängrännorna. Men dom är ganska lätta att göra. Man använder ett stadardplattjärn som är 25 x 5 mm (Beteckning S235 JR). Det finns som metervara i alla mindre mekaniska verkstäder som håller på med svetsjobb och smide. Eller i en hyfsat välsorterad järnhandel. Poängen är att det inte är hårdare än att det går att böja vinklar utan värme. Men man behöver skruvstäd och en rejäl hammare eller mindre slägga. Sedan är det bara att bestämma böjar och vinklar och borra hål där det ska fästas i hus/undertak. Just detta med hur undertak och takutsprång ser ut varierar väldigt mycket.
    Hoppas du har noterat den lilla specialiteten med hängrännorna från Buggemåla Specialsågat. Dom är sågade i ett stycke! Som jättelika hörnlister. I och med att det inte finns någon skarv behöver man inte klä dom invändigt.
    Kul med ditt timmerhus och ditt intresse att fixa med trähängrännor. Det är snyggt! När det gäller utseendet spelar det ingen roll om de är gjorda av två skarvade brädor eller sågade i ett stycke.     
 
Vänliga hälsningar
Carl Gustaf Olofsson
Buggemåla Specialsågat
www.specialsagat.se

När man har skrivit ett sånt här snällt brev kan man förtjäna lite gratis reklam tycker jag. 
Nu har jag en plan för mina rännor, hemmagjorda krokar får det bli!

Kommentarer
Postat av: Sara

Bara orten Buggemåla förtjänar reklam, tycker jag :-)

2010-10-20 @ 18:31:16
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Viola_T

Vilken bra beskrivning! Och vilket specialföretag som har hängrännor och taknockar på "löpmeter". Härligt! Och som Sara kommenterar - Buggemåla som namn är ju värt reklam!

2010-10-20 @ 22:01:52
URL: http://morfarshus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0