rännkrokar och konsoler

Det var ju det här med upphängningen av de nya hängrännorna. Det blev ju inte så snyggt.
Så här såg det ut förr, alltså någon gång när de gamla rännorna var de nya:



De var fästa direkt under taket med korta brädbitar. Nästan osynligt men inte helt stabilt för taket är inte i bästa skick och det finns inget som bär upp tyngden, man måste spika underifrån.

På den här bilden som jag hittat på nätet set man en lite liknande lösning. Fast här ser det ut att vara mer rejäla "krokar" av trä som håller upp rännan:



Denna bilden tog jag på en hembygdsgård i Kinna. Detta är ju en rätt snygg lösning, fast inte direkt osynlig förstås:



Den här bilden tog snälla Andrea på entilltorpblogg åt mig. Jag tyckte den här lösningen var riktigt snygg, men här är det ju antagligen de smidda konsolerna som bär upp rännan snarare än brädan. Att hitta smidda krokar eller konsoler är nog inte det lättaste, de kanske måste specialbeställas hos en smed?



Den här såg jag också på nätet. Här använder de kantiga rännkrokar som fästs direkt i taket. Väldigt snyggt men var får man tag på sådana krokar? Eller? Hm... man kanske kan bocka och böja till såna själv förstås?



De här konsolerna liknar mina:



Och de här med. Fast ännu klumpigare:



Här har man också träkonsoler fast en lite snyggare variant. Såna här kan ju inte vara så svåra att snickra till eller?



Man skulle ju förstås kunna designa en ännu finare variant och göra lite allmogeinspirerade dekorationer på konsolerna. Göra vacker snickarglädje av dem istället för fula måsten...

Vad tycker ni i frågan? Har ni någon favorit av lösningarna?

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag tycker nog att de smidda rännkrokarna (bilden med mannen med borren) är de mest diskreta, men jag tycker även att den sista bilden är tilltalande. Du kanske tycker att dina sticker i ögonen för att de är omålade? Kanske kan du kontakta borrgubben och fråga var de fått sina ifrån (om bilden kom från en blogg?).

2010-10-10 @ 21:27:33
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Ha ha : ) Det var en strålande idé Sara! Jag tror att borr-gubben hade någon form av snickarfirma, jag ska se om jag hittar en mailadress.

2010-10-10 @ 21:35:11
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Lotten

Nu har jag mailat dem! : )

2010-10-10 @ 22:20:15
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra! Håll oss uppdaterade!

2010-10-11 @ 07:16:18
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Hej!



Jag tycker att så enkla och så smidiga konsoler som möjligt är det finaste. Krångla inte till det, det blir sällan bra. Dety enkla är det svåra, brukar man ju säga. Egentligen så tycker jag att trähängrännor hör bäst till brädtak av olika slag och att tegeltak ser bäst ut med hängrännor av plåt. Men det där gör man såklart precis som man själv vill! Lycka till!

2010-10-11 @ 09:44:52
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Och. Alldeles säkert finns det fina hembygdsgårdar i södra Sverige! Kolla in på Sveriges hembygdsförbunds hemsida, där finns alla föreningar presenterade och du kan se vilka som ligger i närheten av där du befinner dig!

2010-10-11 @ 09:46:05
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0