Min hemliga trädgård

Det finns en gammal fruktträdgård utanför mitt hus i stan.
Varje år tror vi att det är sista året vi får njuta av den. Det pratas om byggplaner.
Men år efter år får träden stå kvar, får de blomma, får de bära frukt.
De är underbara året om, inte minst under denna årstiden när träden är fulla av äpplen och päron.
Frukt som bara är att gå ut och plocka.

Första året jag bodde här tänkte jag att de nog är vildäpplen, de är nog inte goda. För så bra kan det väl inte vara? En hel äppelträdgård och bara att ta för sig?
Nu vet jag att det är så bra. Men det kommer göra ont den dagen de är borta.
Min vackra, vildvuxna hemliga trädgård.

Det har stått ett hus där intill, ett som byggdes i början av 1900-talet. Av det finns bara grunden kvar. Äppelodlingen hörde dit, nu verkar den inte höra till någon.

Det finns andra gamla trädgårdsväxter också vildrosor, spirea, snöbär, olvon, hagtorn och annat. I en härlig vildvuxen blandning.













Men tänk om den kunde få vara kvar. Som ett minne, som en park. Och många kunde njuta av den.
Jag tycker den är värd att vårda!

Kommentarer
Postat av: Eija

Så eftertänksamt, fint inlägg idag. Vad bra att någon tar tillvara äpplena! Ofta låter folk sina äpplen vara orörda, falla till marken och tillslut ruttna i komposten eller på marken. Och tycker att det är enklare att köpa äpplen på Konsum!

Hoppas stället får vara orört, så har du din hemliga trädgård kvar!

2010-10-05 @ 18:50:17
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Angelica

Åh, va avis jag blir! Va mystiskt härligt med en sån trädgård! Hoppas den får vara kvar lääänge!!!

2010-10-05 @ 21:07:08
URL: http://lillakrakslottet.blogspot.com
Postat av: Andrea

Överklaga planerna på byggnation! Få kommunen att förstå vilket värde "parken" skulle kunna ge området. På kommunens hemsida finns all information om dataljplaner osv. Var är det du bor?



/A

2010-10-06 @ 12:17:24
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Johannes

1) Jag har ju inga bilder.

2) Hur öh hittade du till öh paradiset? Ligger det på Hisingen?

3) Fint fint.



J

2010-10-06 @ 21:28:47
URL: http://johannesanyuru.wordpress.com
Postat av: Lotten

Johannes, det beror på vilket paradis vi pratar om. Menar du torpet så ligger det inte på Hisingen utan i Marks kommun. Menar du äppellunden så ja, alldeles utanför mitt hus.

Har du verkligen inga bilder? Jag tänker på dig som en konstnär, alltså bildkonstnär också. Tänker att du fortfarande målar ibland kanske. Om inte annat så räknas även gamla bilder.



Andrea, så kan man också göra! Istället för att bara klaga och ojja sig. Tänk om man vore så handlingskraftig...

2010-10-06 @ 22:24:09
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0