Sidokammarstugan

Snälla Anna på Kulturgryningen skickade mig några länkar om sidokammarstugor, för så kallas de visst, enkelstugorna med sidokammare.

                

Under 1800-talet kom enkelstugan allt oftare att ersättas av sidokammarstugan.
Genom förändringen i planlösningen blev fasaden mer symmetrisk och i stil med större och mer påkostade byggnader. Sidokammarstugan har alltså ingen inre förstuga utan man kommer rätt in i stugan. De som finns i västra Sverige har oftast inte heller någon tillbygd förstuga på utsidan som den på skissen ovan.

Jämför med den klassiska enkelstugan:



Det är bara det att mitt torp har ju ingen av dessa planlösningar.
Det ser istället ut ungefär så här:



Fast jag rev ju väggarna till den inre farstun i somras.... Alltså är mitt torp nu som en sidokammarstuga fast där man kommer in i den gamla kammaren istället för i "stugan" och med två dörrar mellan rummen istället för bara en.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0